Učitelj

360

дворац није гостионица.“ Тада рече путник: „Допустите да вам ставим само три питања.“ Витез одговори: „Питај колико ти је воља, ја ћу ти радо одговарати.“

И путник запита: „Ко је у овоме дворцу живео пре

васе“ — „Мој отац“, одговори витез. — „А пре њега“ — „Мој дед.“ — „А после вас ко ће живети у овоме дворцу »“ — „Надам се, мој син.“

„Па онда“, настави путник, „ако сваки у овоме дворцу живи само једно одређено време па своје место уступи другоме, онда шта сте сви ви, ако не гости» Према томе овај дворац одиста је гостионица. Па немојте тако много новаца трошити на улепшавање куће, која вам само за кратко време може давати склоништа; боље је да сиромасима чи: ните више добра.“

Витез прими срцу ове речи, даде путнику преноћишта, и од тога времена постаде према сиромасима и не вољницима много милостивнији него до тада.“

Ово је доиста једна високо морална поука из живота. Њу ће прихватити сваки човек па био на ма каквом ступњу образовања. И све је казано врло кратко.

Ја не кажем да су све морално-поучне приче у дечјим књигама стварно лоше; понеке су веома добре и пријатне, и ако не толико бар типичне да могу ући у књижевни оптицај. Али баш кад би све те приче биле и стварно добре, не може се само морално-поучним причама испунити маса књижица! Међутим у самој ствари тако је. Па где су ти састављачи дечјих књига девали стари и нови завет, историју, географију, природне и друге науке» Могли су их употребити прекрасно ма само у кратким причама, у јасним, живим, чаробним сликама, у анегдотама, у биографским живим и јасним цртама итд. Зашто немају ни мита, ни народних бајака, ни легенда, ни предања Зашто не црпу грађу из богате ризнице уметничке светске поезије, из свих њених врста и облика 2

Зар се из свега тога није могло одабрати ништа што би било приступачно и мањој деци Одиста, ако се осврнемо у прошлост морамо рећи да и поред све наивности уопште дечје књиге наших дедова имале су и своје вредности коју данашње немају. Узмимо бар помињану „Дечју библотеку“ Кампеову, уопште књигу врло слабу; али, по-

| ) 4 1