Učitelj
361
ред несумњиво лоших ствари у њој има и таквих које високо подижу тон свакидашњега живота. Тако на пример један напис „Најтеже и најлакше“, где је једна личност Галес, „један од седам грчких мудраца“, и други, у коме је радна личност Езоп. Да и не говорим о Новиковљеву „Ђетскоме Чтенију“, у коме најславнија и највећа имена свега човечанства и свих времена украшавају сваку страницу на
више места; и у коме наука заузима главно и почасно место.
У савременим књигама за малу децу нећете наћи ни: шта налик на ово. И сад шта ће да чини с тим књигама будући зрео човек Прочитаће их, извесно; па после» Хоће ли их читати још једанпут >
Стидна је обмана, неопроштено неразумевање вредности и значаја књиге види се у њима. Види се по тону који је спао, који је низак, види се по моралу који се проповеда, а који је узет или који је примењен и цртан искључиво према појединим обичним случајевима у животу, према правилима пристојности која вреде од данас до сутра, или према каквом измишљеном сижеу. Као да мала деца не могу да појме и не могу да се интересују и за високе задатке општега живота; као да она не могу да схвате и тежње бољему животу! То су доиста обмане зрелих људи, писаца дечјих књига. (У поменутоме чланку „О утицају лектире на даровиту децу“! многим примерима доказано је да читајући књиге писане за одрасле добијају утиске чисте, хумане, оплемењиве као да су дорасле високим појмовима о лепоме и доброме). Узмите азбуку Толстојеву. Прочи-
тајте у њој стварчице које велики писац даје као прве за течно читање, — погледајте како је у њима тон висок. А то је тек у азбуци! А шта би се тек могло наћи у његовим књигама за, чштање! Писци дечјих књига неизоставно требало би да се писању и састављању својих књига по-
уче у Толстоја (у осталом и многи други, не само дечји).
Све ово тицало се морала, моралности, поуке, реците како хоћете, али који на крају крајева не води ничему. А сад о самоме начину излагања у дечјим књигама.
Најомиљенији облик за разговор са малом децом, управо
1 В. „Просветни Гласник“ св. за семпембар „О утицају лектире на .аспитање и образовање чувених људи.“