Učitelj

922

добром путу благодарећи доста високој култури становништва, да се можемо. надати скором избацивању тога предмета из школе. Али за друге крајеве руске, а нарочито за много милиони народ руски питање о предавању религије у школи практично се решава по другом; створити сада световну школу значи, ни више ни мање, него објавити крсташки рат. За мусломане је то питање врло опасно. Још дуго и дуго треба агитовати за идеју слободне — световне школе, па тек онда да је маса појми. У осталом ни наставници још нису начисто с тим питањем, јер га нису проучили у довољној мери.

Изасл. бурјашског учила. друшлава. — Ја нисам говорио о фалсификовању религије, пошто 0 томе.предмету имам исте погледе као пи моје колеге. Ја само хоћу да кажем, да жреци фалсификују религију. Прека је потреба да се“ тај предмет у школама предаје као научни предмет. Деци треба предавати историска дата о постанку и ширењу будизма, ислама, хришћанства и т. д. Предавање Веронауке у таком облику имаће већу васпитну вредност, а и учитељи могу то предавати. Што, у том сам смислу говорио, и само ме тако треба и разумети. Краће речено: ја сам: или да се религија сасвим избаци из школе, пли је ПРЕ давати као научни предмет. !

Изасл. маптишког учила. друшлава. — Ја сам за то да ( се Веронаука сасвим избаци из школе. Не треба је предавати ни као предмет научни, јер то је ствар опште историје. |

Изасл. јевр. учша. др. — Налази, да избацивање тога предмета из школе неће ништа сметати онима, који би желели да од свештеника добију религиозно васпитање. Школа им чак може изићи и на сусрет ако им да коју учионицу за. тај циљ. (Чује се: „Ни у ком случају !“): (Смех). То није компромис; ако школска општина жели да уступи које оделење школско, онда се томе не треба. противити.

Изасл. сверуског учи. друштва, — И. А. Држи, да је неопходно по„требно да се предавање религије сасвим избаци из школе. А не треба је предавати ни као научни предмет, јер деца од '—12 година то не би разумела.

Изасл. сверуског учила. друшлава — Д. Држим, да ћемо најбоље урадити, ако решимо, да се Веронаука избаци из школе као обавезан предмет. У главном се слаже са иваслаником грузинског учитељ. друштва. Треба имати у виду, наставља, Д., да се примањем ове тачке наших правила по 1 илиП редакцији решава пре свега практично питања о ступању учитељских обласних и националних друштава у федерацију. С те стране је за мене несумњиво да ће прва редакција — избацивање религије сасвим — послужити неким учитељским . друштвима као камен спотицања за ступање у федерацију, чега се никако не треба бојати ако примимо ону другу редакцију — да се Веронаука избаци као обавезан предмет. — С начелног гледишта су те две редакције: истоветне, и ја не увиђам никакву разлику; разлику пак практичног појимања није тешко одредити. Ако хоћемо да пропагирамо у народу теорију световне школе, онда је згоднија друга редакција; она неће да изазове крсташки рат, како рече један од предговорника. Ја о томе већ имам искуство. Пре извесног времена неки су учитељи страшно страдали од сељака, што су тражили да се Веронаука, сасвим избаци из школе. ;

Изасл. аријанског учи. др а — Предлаже да Веронаука остане као необавезан предмет.