Učitelj

921

у

ложне нарочито о правном џ малперијалном положају учитеља, поводом првог параграфа правила савезних. Како је мањина изасланика била да у тај параграф уђе као задатак савеза и питање о правном и материјалном положају учитеља то је усвојена та одредба по поднесеном пројекту и она гласи: „Задатак је федерације да у целој Русији удруожси учитеље и друге посленике на народној просвеи ради борбе за корениту реорганизацију просвете у Русији на принципима слободе, демовралаизма ти децентрализамије, као и“ за потпуну равноправност. свих народностац, које осиве у Русији.“

Поводом питања: о бесплашном снабдевању ђака осн. школа уџбеницима већином гласова је одлучено: „да Учштељско удрумсење пропагира за бестлалано снабдевање ђажа осн. школа жрапом, оделом, уџбеницима “ осталим школским потребама.“

Трећа тачка дневног реда била је питање о завођењу десилаланог школовања у свима његовим ступњевима. Интересантно је напоменути да су се изасланици јеврејског учитељског друштва заузимали за школарину и то само за средње и више школе. Решено је да: „У читтељско удружење ради на завођењу бесплатног школовања у свима врстама лакољла.“

Четврта тачка се односила на предавање Веронауке у нар. школама. У проту правила су стављена 2 мишљења: Једно, да се Веронаука сасвим пзбаци из основне школе, а друго: да се избаци као обавезан предмет.

Пошто је дебата о овом предмету била веома интересна и значајна то Нето у изводу саопштити сам ток дебате. >

Изасљ. бурјаласког учитељ. друшлава. — Држи да веронауку не треба избацивати из школе, већ је треба предавати ради пропаганде постављених циљева Учитељског удружења.

Изасл. јевр. учила. др. — Не може се допустити, да би се ма ко од социјалиста коригтио религијом ради својих циљева; то је сасвим забрањено пошто социјалисте нису ради да.се користе оним методима, којима би се неопходно моралп користити, кад би признали могућност да се управљају по религиозним „истинама.“ У осталом суштина питања није у томе; суштина је у решењу: да ли Веронаука треба да буде као необвезан предмет, или је треба сасвим избацити из школе. Управа нашег јеврејског учитељског друштва подељена је у мишљењу. А што се мене лично тиче, ја сам за то да се Веронаука

сасвим избаци из школе.

Изасл. сверуског учила. друплива је за то, да се Веронаука избаци као

„обавезан предмет.

Изасл. латлпшког училаељ. друшлава. — Сматра да је недозвољено ко

ристити се Веронауком у циљу пропагирања наших циљева. П 1 предмет треба, сасвим избацити из школе,

Изасл. грузинског учит. друштва. — У питању о предавању религије у школи треба разликовати два момента: теоријски и практични. С начелног гледишта могу бити два решења: или школама признати световни карактер, или црквени. И са тога гледишта ва мене не могу бити два, него једно решење: религиозном васпитању није место у школи. Фалсификовати ма како религију, обезглављивати је, не може се допустити ни са ког гледишта. Ја то називам злочином. Но може се тежити за тим да се предавање религије неутралише и ми смо то урадили. Моје друштво учитељеско израдило је програм за Веронауку, који је примљен у већини школа. Питање о предавању религије код нас је на