Učitelj

, .

547

М.

Као што се из до сад изложеног види, велики је обим рада српског народног учитеља. Да би своме узвишеном задатку одговорио, мора и сам непрестано да учи и да се усавршава. Потребан је непрекидни рад на самообразовању. Он мора да зна више но професори — специјалисте у средњим школама. Он мора бити енциклопедиста, свезналац у извесном обиму. Он мора бити философ, т.ј. мора имати од“ ређено гледиште на свет и живот, којим ће се у целокупном животу свом руководити. Нарочито мора имати олређено гледиште на нашу народну будућност.

Српски народ, овако како је данас, може само животарити. Осигурана ће бити будућност народна тек онда, кад се наш народ у свима крајевима ослободи туђинског

" господарства и кад се уједини. То мора постати „Вјерују“

свих Срба у свима крајевима.

Велике тешкоће стоје на путу да се српска заветна мисао оствари. С једне су стране тешкоће — код нашег народа нема националне свести, преовлађује сепаратизам. Исто су тако крупне и спољашње тешкоће.

Али највећа је препрека културно снажан германски колос, који све више експлоатише како српски, тако и друге суседне ситне народе, који живе у аустријској царевини и на балканском полуострву. У Немачкој је јако развијена крупна индустрија, чији се производи морају извозити где на страну. На запад и исток не може, и с тога се немачка царевина креће на југ са својом економско-политичком инВИЗИЈОМ. ·

Енглеска, Америка, Русија, Француска — то су толико снажне економске територије, да су саме себи довољне, т.ј. свака би од њих могла живети и да се потпуно изолује од осталих. Немачка међутим није у таквом положају. Према огромној производњи територија је веома малена. И с тога