Učitelj

653

Та неодређеност и празнина у трећој алинеји поменутог члана јесте у томе, што се комисија и Министар готово и не држе поменуте последње законске одредбе, већ у многим

случајевима, напротив. држе се једино и искључиво треће али-

неје и поступају више произвољно и по својој вољи, наиме:

а) Од пријављених кандидата за једно место (одељење) комисија обично избере и предложи Министру двојицу, који

су им у вољи или које је неко препоручио, па маи не-

мали јаких потреба и богзна каквих квалификација, и 6) Министар пак, још слободније и произвољније, од

двају предложних кандидата утврђује онога, који му се из неких разлога допадне или кога је неко нарочито препоручио, па ма он био много гори и млађи од оног његовог

конкурента =— другог предложеног кандидата.

Из тих разлога, при прошлим стечајима дешавале су се многе неправде и злоупотребе, и учитељи, којима је била нанета неправда, жалили су сени протествовали неки преко

јавности, противу те, тако рећи, најочигледније и најгрубље неправде. __

Да наведемо неколико истинитих примера из прошлих

стечајева ради потврде наших речи:

1. Један наставник с десет година сталне учитељске службе коме је за то време општи резултат оцена успеха био одличан, тражио је једно одељење извесне школе у

ваљевском округу и једно одељење једне школе у београдском округу. Њему није дато ниједно тражено оде-

љење, а није нам познато, да ли га је распоредна комисија

предложила за које од њих или није. Можда ћете помислити, да му није дато с тога, што су у њих постављени

јачи кандидати. Не. У једно тражено одељење (оно у

"ваљевском округу) постављен је учитељ с 3 године, и

словом три године учитељске службе, а друго одељење

остало је непопуњено. А наставник, који је њих тражио и коме је, узгред напомињемо, затворена школа, постао је т.3. „летећи“ т.ј, поред свог јасног законског права, да буде у једно од њих стално постављен, мора да се по-

=

новном молбом јавља на други стечај, па пошто му ни

онда није дато место, морао се трећом молбом обраћати

УЧИТЕЉ 44