Učitelj

652

Сад да пређемо на први начин премештаја, тј. на премештај стечајем или по молби, чему је и намењен овај чланак.

=

Премештај учитељски стечајем прописан је у чл. 35. данашњег закона. По том члану, упражњена учитељска места попуњавају се стечајем, који расписује Министар Просвете, објављујући га преко службених новина најдаље до 1. маја, а избор кандидата врши нарочито зато одређена комисија, састављена од референта за основну наставу, два профе: сора и два учитеља из Београда, које избере Гл. Просветни Савет. Ово је све лепо, умесно и јасно.

Али, истим чланом у трећој. одредби (алинеји), где је детаљније описан начин извођења стечаја, учињена је неодређеност и празнина, због којих се злоупотребом при извођењу стечаја сасвим м из основа нишлим озакоњено начело училпељске сталтости у погледу премештаја Та за. конска одредба гласи: „За свако упражњено учитељско место, за које се јаве два или више кандидата, комисија избере по двојицу кандидата и предлаже их Министру просвете, а он једнога од предложених кандидата потврђује“

Том законском одредбом остављено је широко поље и велика неодређеност комисији и министру просвете за. злоупотребу, при извођењу стечаја.

"Полазна тачка и критеријум за извођење стечаја, како за комисају, тако исто и за Министра просвете, треба да је законска уредба, прописана последњом реченицом поменутог (85) члана, која гласи: „Првенство за боља места имају они учитељи, који имају за то породичне. потребе, одликују се радом у школи и на књижевности“. Ова је законска одредба врло умесна и оправдана. Кад би сеи комисија и Министар тачно и скрупулозно држали ове одрецбе при извођењу стечаја, онда би стечај био најправилније и најправедније изведен, т.ј- онда би и учитељи и закон били задовољни. У том случају, у трећој алинеји, не би било неодређености и празнине, због којих се, према досадашњој пракси, комисиском и министарском злоупотребом профанише дух иначе доброг закона и начело учитељске сталности, а учитељима чини очигледна неправда.