Učitelj

681

паше свести праћене увек органским променама нашега тела,

Како, рецимо са пажњом, размишљањем, пријатним или непријатним расположењем и т. подб. иде дубље или плиће (равно) дисање, краћи или дужи пулс, већи или мањи волумен итд. Тај међусобни одношај врло лепо, и доста смело, показао је многобројним опитима проф. Н. Гећтапп из Копенхагена у две велике свеске свога дела о телесном изражавању душевниг појава, са много, повећих таблица, на којима су записане типичне кривудаве линије (курве) органских реакција проузрокованим сходним психичким појавама. Инструмент којим је мерио мишићни рад зове се: ерго: граф, онај којим је мерио дисање: пнеумограф, и најзад онај којим је мерио крвоток и волумен руке: плетисмограф који је он сам конструисао. Овај последњи, као најважнији, тамо смо описали у најкраћим потезима, и упуђујемо читаоце на те чланке Педагошког Прегледа. (Овде нека је толико поменуто, да се код тога инструмента завуче рука у један

стаклени цилиндер пун воде, који стоји са даљим деловима његовим у тако финој вези, да и најосетљивију промену у волумену руке и фреквенцији срца може нотирати.

Од то доба проведени су многи опити у овом смислу. Неће бити некорисно да вам изнесем неке резултате из својих забележака. Они гласе: са дубоким и јаким дисањем иде и јаче куцање срца које се успорава кад се дисање успори. При телесним радњама је кратко дисање и пулс. Убрзаност пулса зависи од јачине напрезања. Умни рад се показује у истим променама и код дисања и код крвотока, наиме: појачано. Дакле и духовне и телесне радње дају једнако афективно стање, које је окарактерисано у пови“ шеном раду плућа и срца. Код расположења и афекта показује се велика неправилност, тек преовлађује дужи пулс и то код пријатних афеката је висина пулса смањена, а код непријатних показује се нешто повећана.

Дисање је код непријатних, изузимајући ексцитативног карактера, успорено, а код пријатних ускорено и равно.

Сума свега је то, да код оваких опита и најпростији душевни процеси јављају се као изрази радње, дакле воља и ум никад нису одвојени једно од другог, него су разне

стране једне опште појаве.