Učitelj

178 УЧИТЕЉ

излази, да је и за казивање стварних задашака, ш за рачунање с именованим бројевима, много згоднија реч ниједан него реч „ниша“.

2.) И при рачунању с нешменованим бројевима, разложнтје је да се реч „нула“ замени речју ниједан, поглавито стога, шишо при множењу није већ нимало згодно да се каже: „нилита“-тута, пошлио се у обичном говору чује искључиво: „ниједан“ -2 0.

8.) Само са пукв навике изгледа опет, да је згодније хад се при одузимању бројева од себе самих хаже: „Не остаје ништа“, него кад би се рекло: „Не остаје ниједан“.

4.) Ако пак изгледа много незгобније, да се при одузимању од овога појма, што се бележи цифром што личи на слово 0, место | речи „ништа“, изговара реч ниједан у 2. падежу, онда се и тој | незгоди може доскочилањ на Проста начин, што би се место другога, могао узиметаш — први падеж, као што св то по ПРИ и чини при одузимању од броја један; “

5.) Најпосле, и сам појам речи „ништа“, шири је но што изискује сама полареба. при оперисању с овим појмом, што се до сада казивао по правилу једино речју „нула“. Ово се у осталом лепо види и из обичнога говора, јер тек после извегнога· ређања, како нпр. неко нема: ни вола, ни коња, ш т. сл. вели се: „Нигде ништа нема“.

М.

Стварни задаци казују се најпре „дечјим“ говором.

И у колико има вероватности да ће први услов бити примљен без великог отпора и са заменом која се предлаже, у толико више има разлога да се верује, како ће отпор противу усвајања онога другога услова бити двојином јачи.

На овакву претпоставку наводи сам факат, што пуштање у оптицај онаквих задатака, — у којима ће један од чинилаца бити баш овај појам, који на првом ступњу ваља означити речју ниједан, повлачи за собом, у једноме делу првога ступња, не само одступање од стварности, него уз ово и одступање од говора нашега. А противу овога другога одступања, дакле противу одступања од говора нашега, многи ће се буншти, иако се без тога одступања не. може извести ни рационално представљање ових задатака на рачунаљци, нити пак рационално писање нижно на табли.

Један стваран задатак најбоље ће све ово изнети на видик, Стога ево, таквог једног задатка!