Učitelj

220 УЧИТЕЉ И саначког, не само да је корисно, него је управ незаменљиво средство за њих да испитају стварни живот у правом смислу ове речи, По речима Прајеровим, не може се довољно проценити, колико од својих свакидашњих знања људи имају да захвале само својим играма из детињства. Својим експериментисањем, покушавањем у игри, деца дају посла својим сензоричним и моторним апаратима, као и својим вишим душевним подобностима и тако се, игром, оспособљавају за потоњу борбу у њивоту. | При овим појавама ваља још имати у виду и критерије дечје игре. Биолошко је обележје игре: да нема 03биљног рада, већ само претходног вежбања и увежбавања појединих нагона. Пошто се при том задовољавају потребе детиње, таква вежбања прате осећања задовољства. А као психолошко обележје игре важи: радња у игри врши се једино због уживања у самој радљивости. Експериментисања мале деце са спољним стварима носе ова обележја.

Петар М. Илић.

Шта је допринео Лав Толстој решавању питања о васпитању и образовању

— И. ГоРрБУНОВ—ПОсАДОВ —

Ш

Први примењени закључак Толстојев из идеје истинског уважавања душе човекове, душе и личности дететове у области васпитавања, као и у свим другим областима живота, јесте –- слобода као основни услов за развитак дететова.

Само под условом слободе може се извести пошпун, свестран, хармоничан, савршен развишак свих духовних и физичких дарова, скривених у човековој личности.

Идеја слободе у васпитавању, коју је Толстој прокламовао, подробно је разрађена у свим његовим педагошким чланцима.

Као год што нам се Русо приказује као апостол Дриродног васпитавања човекова, тако се Толстој јавља као апостол слободног развића човекова.