Učitelj

434. УЧИТЕЉ

Пошто у Малом Зворнику фонд овај још није установљен, Друштво је ову суму новаца послало упутницом Подринској Лозничкој. Банци на приплод, док се фонд не образује.

Уложну књижицу Друштво ће послати месном школском одбору у Малом Зворнику преко Окружног Школског Одбора, и учиниће даље шта треба, да се пропишу правила за, овај Фонд коме је Шабачко Учит. Друштво прво поставило темељ уписивањем поч. Авде за члана добротвора.

~

Денунцијације. -— Неколико пакосних људи окомили су се у Хрватском Праву и Препороду противу председника управе Савеза Хрватских Учит. Дру штава, управе Хрватског Педагошког Збора и уредника листа „Марте а“ нападајући их непоштено и сумњичећи њихову грађанску лојалност. Између осталог ти несавесници у Хрват. Праву подмећу Хрват. пед. књиж. збору што није о шесетогодишњици цара и краља Фрање Јосифа издао пригодан спис да би тиме документовао моралност хрватског учитељског сталежа (:) узвикујући: „Та ваљда нећете чекати на јубплеј Краља Петра“ итд. „Харге ки“ пак замерају што поводом краљевог јубилеја није у своме чланку узвикнуо: Живео хрватски краљ, већ само живео краљ!

Ове денунцијације колико су одвратне и недостојне образованих људи толико су за већу осуду, што, као што изгледа, потичу из кругова којима је задаћа да се брину о васпитању другога а међу тим и сами нису васпитани. Из личне мржње противу лица која су на челу хрватског учитељства онп се бацају блатом не само на њихов образ него их чак желе да савршено упропасте денунцијацијама које повлаче опасне последице. То је срамота!

Х

Дечје читаонице. — Културни људи стварају културно просветне установе, кроз које помажу ширењу културе и промицању просвете у шире слојеве свога народа. Људи од духа, воље, од иницијативе лако утичу на друге, те с њима раде и много ураде. Развијена приватна иницијатива може много да ради, да помаже, да користи, да олакша и држави и општини. С тога приватну иницијативу треба увек искрено прихватити, пријатељски помоћи.

Један важан оглед приватне иницијативе јесте и „Читаоница за децу“. Ову установу створило је и обдржава „Друштво за народну просвету“. Читаоница је у Манхајму, њу посећују деца од 10—14 година и то од 3—7 часова после подне. Особита се пажња поклања избору књига за ову читаоницу. Важно је да деца читају и раде у читаоници под надзором искусних људи, који их упућују и помажу.

Досадашњи успех у свему је похвалан.

Огромна већина наших градских ђака проводе своје слободно време не само бескорисно, него и тако, како ће им доцније сигурно шкодити. Отуда би, по моме уверењу, сличне установе биле исто толико корисне српској, колико и немачкој деци.

Размислимо о овоме, покушајмо, тим пре и тим лакше што је ствар пз"водљива и не тражи много жртава. Учинимо колико можемо, па смо учинили колико треба.

ж

Учитељи посланици. (Није код нас). Напредне идеје све више улазе у шире

слојеве народне; демократија осваја традиције се напуштају. То је неминовно,

А АДА АВА АЦА АЦА виа

аи

баве аи је С