Učitelj

460 УЧИТЕЉ

5. Ради теориског и практичног усавршавању у свом послу, држећи заједнички угледна предавања, читајући и претресајући разне расправе из школског уређења, утицања народног живота на школу, из педагогике и других наука. : Ето, овим и још неким разлозима и руководили су се учитељи кад су основали данашње „Учитељско Удружење.“ Треба знати да самоћа, повученост од својих другова, од књижевности и зборова, воде врло лако на странпутицу, а удруженост, састанци и користан разговор отварају човеку чисто поље од застарелих идеја и начела, и уводе га у северу која ревидира, поправља, обнавља.

"Џа како стојимо ми са нашим зборовима и са радом на тим зборовима; — Никако. Горе него са читањем ради самообразовања. Имамо доста зборова (обласна друштва учитељска) али рад на њима је слаб. Рад на нашим учитељским зборовима тако је ништаван, да ниједна управа обласног учитељског друштва и не шаље управи „Учитељеког Удружења,“ крајем шк. године, извештај о свом раду, што су, по правилима, дужне да чине.

За тај нерад учитељи су најпре кривили централистичко уређење нашег удружења; с тога је оно сад претворено у децентралистичко, са самосталним обласним учитељским друштвима, па опет ништа — резултат исти. Ово је најбољи доказ да мртва правила не могу бити узрок ничијем нераду, да све зависи од нас, од наше воље и вредноће. Види се да није довољно само уписати

се у чланство, него треба и радити, Да, радити. Тек онда

треба члан, учитељ, да је усталац, да ради на свима задаћама удружења и да долази на зборове, јер ће ту чути много што — шта, што у школи није чуо, нити ће га моћи књигом купити.

Као што се види, све су ово разлози за удружење не ради самог удружења, него баш ради нас лично, па опет

је у њему слаб рад на учитељском усавршавању. А, као.

што рекох, ту баш може бити, био је, а по негде и сад бива врло обилат рад. Дакле, потреба, разлога и услова за узајамно усавршавање путем зборова има, само треба

а ли ина 2 казао