Učitelj

О НАСТАВНОМ ПРОГРАМУ У осн. школи 463

ступњи показују историјски развитак човечанства, а аперцептивни ступњи генетички развитак човека. Кад се сада

пореди развитак човечанства са развитком појединца, И

културни ступњи са аперцептивним, онда ће се видети да се они потпуно поклапају, и да појединац у своме развитвку мора проћи кроз исте фазе, кроз које је и човечанство прошло. Према овоме јасно је да ћемо васпитаника најлакше оспособити ако при састављању н. програма почнемо од прошлости као простих елемената, и поступно дођемо до данашњег савршенства човечанства; пошто је и дух дечји у почетку прост а не савршен, па се после поступно све више и више усавршава. Према овоме избор н. градива ваља базирати на генефичко историјском принцићу — јер исти одговара генези — псих. развитку васпитаника. Но при састављању н. програма није довољно да се при избору н. градива води рачуна само о овом ген. ист. принципу, већ је потребно да се тим избором н. градева — поред доброг распореда н. градива на разреде — омогући и међусобна веза — концентрација целокупног нас. градива из свих предмета, како би се на тај начин извршило јединство духа, јер би само у том случају и градиво послужило одређеном циљу.

Из свега овог досадашњег излагања види се да ваљаност н. програма зависи колико од избора градива, толико и од његовог распореда на разреде као и међусобне везе целокупног градива, — а да се на првом месту мора, водити обзир како о псих. развитку дечјем тако и о потреби народној. А како су те ошште потребе скоро за све нас исте, и психолошки развитак једнак код све деце то с обзиром на задатак осн. школе неуместан је захтев извесних, да програми за осн. школу буду друкчији за сеоске а друкчији за градске школе, друкчији за мушке а друкчији за женске школе, јер као што је познато знање се састоји из представа и појмова. Добијање тих пред става врши се по извесним пеих. законима, Ти су тих. закони исти како код сеоске тако и код градске деце, како код мушких тако и код женских. Према томе и програми овн. школа треба да су исти жако за мушке, тако м за женске. како за сеоске тако и за градске школе. Зар би