Učitelj

478 У ИЕ Љ

више служећи као оруђе за испуњавање умних захтева. Такав општи упечатак производе дечје игре. А сад да пређемо на анализу подробности!

При посматрању дечјих игара пажња џосматрачева се изненађује пре свега потпуним одсуством емоционалне основе: игре представљају искључиво умну, интелектуалну радњу. Чак и у о оним случајевима, где се, како изгледа, ствар тиче предмета који утичу на осећање и који га претпостављају — самој ствари, све ограничава само на чисто мишљење. Када девојчица представља лутку како пада, плаче, умире итд. то је у свима тим случајевима интересује само одвојено, чисто представљање дотичних радња. На тај начин, ми се у играма и забавама дечјим сусрећемо с чисто интелектуалним задацима. Друга особеност дечјих игара јесте њихова непрекидна смена, која је у толико чешћа, у колико је дете млађе.

Ако посматрамо дете, то нам неће бити тешко да се уверимо и у то, како му многе игре и предмети, којим се оно забавља служе само као спољашњи објекти или символи за идеје, које се у њему зачињу, за поједине представе. Безначајна, удаљена еличност неколико предмета у буди каквој једној црти јавља се као основица за то, да дете избере један од тих предмета за игру и забаву тј. да га учини оруђем, које је, као реални предмет, у стању да изазове зачете ошште представе и да им послужи као основа. Такав објект постаје мио предмет дечји и у рукама њеуовим он постаје играчка. Штапићи, писаљке, палидрвца, које дете ређа по столу, за њ су без разлике символи покрета и задовољавају га потпуно као игре. Круг објеката игре се све више и више шири с развићем дечјим. И место тога све зрелије мишрњење покреће све више и више различите покретне апарате (дизање очију, главе, руку, премештање) за проналажење нових предмета и за освајање оних објеката у реалности, чији нејасни облик живи у мисаоним средиштима дечјим. Потреба уновнавања с особинама предмета спољашњега света, с њиховим изгледом, обликом, тежином, отпорношћу, гипкошћу и другим особеностима претпоставља неопходност огромне количине модела и бесконачно честога испитивања модела. Отуда огромна разнородност предмета који служе деци као игре и као средства забаве: игре су онако исто разнородне као што је разнородан ум људски.

Друга огромна група игара и забава служи за развијање и ојачавање осећања самосвести. У извесно доба свога живота дете