Učitelj

648 УЧИТЕЉ

Мени се чини да оволико и овакво резоновање о овом питању, губи онај ефекат какав, ваљда, писац замишља.

Много је што шта могло изостати из овога дела књиге без велике штете. По ону лепу прегледност пи целину какву, иначе књига показује, из проста разлога што такво излагање може и нехотице да прида књизи извесну тенденцију која, без сумње, и писцу не би било по вољи. У књизи је, не спорим, имало места да се и о политичком васпитању говори, јер је и политичко васпитање известан културни чинилац у групи осталих који по. мажу народно просвећивање. Али је све то могло бити друкчије и у другом тону. Демократизам је засебно питање. Толико на овом месту.

Ето то је, у главном, садржина књиге г. Марјановића. Тре_ тирање пишчево о народном просвећивању, као што се види, има широку основу. Оно обухвата све културне факторе и поставља _им прави и истински задатак у просвећивању масе. Идеју о народном просвећивању треба, дакле, ту тражити. Она је проста и разумљива: „подизање моралног идеала у духу модерне културе“. Морални идеал састоји се у личности, која познаје своју дужност и своја права, који паметно мисли и поштено ради.

Треба реформисати цркву и школу као и остале културне факторе; треба народ волети и паметно га учити — па је питање решено. Али пре свега треба да имамо просвећену интелегенцију, јер само просвећена и морална интелегенција може народ просвећивати. Књига г. Марјановића има своје место у књижевности. Преко ње није се могло прећи ћутке. Ма да питање о народном просвећивању није тако велики и тежак проблем у теориском смислу, како то писац представља, ипак ова књига показује знак добре воље да се и практично нешто паметно и рационално уради па просвећивању масе.

Ова књига, ма да нам је јасно оцртала идеју која треба да нас руководи у раду на народном просвећивању, ипак остаје недовршено дело. Г. Марјановић треба да пође сад даље: да своје захтеве и прецизније формулише. Хоћу рећи, да нам покаже потанко све путеве и начине просвећивања масе на самој пракси, наравно, са свога гледишта.

Друга књига из овога питања допунила би прву. .