Učitelj

702 УЧИТЕЉ

љају као морални критеријум за процењивање свих осталих радња човекових, као извесна морална контрола. Човек, који сам себе не пита пре прелаза на ма каки рад: да ли је то право и да ли је то добро, морално, тај човек нема, тог моралног критеријума и ради етички несвесно. Свесност етичка се управо састоји у томе, што сваки наш намишљени поступак у духу своме пре почетка рада изводимо пред тај форум морални. Ко то не чини, тај се не стара о моралној страни свога живота.

22. А када ће највиши морални појмови : права, правде и доброте моћи да врше ту улогу критеријума моралнога рада 2 Одговор је на то прост: прво, ако се узмогну појављивати у процесу сваког нашег одлучивања, и друго, ако узимају јачу снагу мотивације од оних одлука, с којима, су се појавили и с којима се упоређују. Снага мотива_ције, рекосмо, зависи од моралнога осећања. Остаје јоште могућност репродукције у сваком процесу одлучивања. Она зависи, као и свака репродукција, од множине и разнородности асоцијација тих моралних појмова, са свима осталим деловима свести наше. Ако је то постигнуто, то ће се и морални појмови обнављати обновом сваког оног дела, наше свести, с којим су они у асоцијативној заједници. Честим обнављањем тих посредних репродукција, полазећи с разних делова наше свести, морални појмови задобијају све више положај доминирања над целом свешћу човековом т.ј. постају срж моралне личности његове.

28. Остаје нам још питање: на који начин можемо у

намерном, школском, васпитању доћи до образовања про-

жетости убеђења моралним идејама“ Морални појмови, као што смо видели, постају из социјалних представа. А градиво, које нам пружа те представе, јесте оно градиво, које - излаже друштвени живот људски т.ј. историја у најширем смислу те речи. Из тога је јасно, да историја мора да заузме централно место у плану сваке васпитне школе т.ј. школе, која не тежи само томе, да ученику преда извесна знања и умења, већ која хоће да развије вољу ученикову и то моралну вољу. Како се резултати обраде историјске наставе на крају крајева своде на моралне појмове, а ти појмови ваља да су у асоцијативном одношају са целом области чињеница наше свести, то и историјска настава