Učitelj

СВЕТ ФАНТАЗИЈЕ У ЖИВОТУ ДЕЦЕ 729

_ Деца ће ритмичним вежбањима задовољити своју потребу кретања и забаве. Још се може препоручити и гимнастика усана и језика и то изговарањем самогласника и сугласника. Тек после оваквих протходних вежбања може се прећи на техничку страну. Први задатак треба да нам буде да ученика упознамо са целим и са полутоном. Када је ученик схватио разлику између та два тона може учитељ да отпочне са учењем лествица (екала), јер и оне нису ништа друго, до један низ целих и полутонова, који су по извесном реду сложени један до другог. Још се може препоручити да сва техничка вежбања почињу увек са једним истим тоном, како би ученици дугом употребом тога тона тачно упамтили његову висину и тако створили услове за апсолутан музички слух. Вежбањима лествица мора се обратити највећа пажња за све време учења. Научи ли ученик лествице, то је научио тако рећи све, јер иншервали нису ништа друго до делови лествица, у којима су међутонови отпали; акорди су једновремено певање или свирање тонова, који се опет у лествицама налазе; модулације су везивање једне лествице за другу лествицу. Све што се. односи на мелодију и на хармонију, све је обухваћено учењем лествица.

Као претходна вежбања за ритам могу корисно послужити вежбања у ходу и марширању. -

Свако се може уверити како деца уживају, кад песмом могу да искажу своје осећаје, кад она нагласе оно, што је у песми важно, када одушевљено певају оно, што их радује и што их весели. Деци је својствено да и она хоће сама нешто да створе, да покажу неку своју самосталност и та им се прилика пружа, када своје осећаје песмом исказују. Школа мора за све то довољно прилике да пружи. Она треба своје ученике да упозна са лепим народним па и са лакшим класичним песмама, треба да им пружи прилику да своје песме певају на школским свечаностима и школским забавама, треба са својим ученицима да прави излете у слободну природу и да песмом увелича те своје излете.

УПИТЕЉ 47