Učitelj

728 УЧИТЕЉ

ће бити од корисли ако такве ученике ослободимо од певања, као што ослобађамо од гимнастике оне ученике, који су тесесно неспособни. Као што једна трула јабука исквари здраве јабуке тако исто и неспособност појединих ученика смета општем напретку. Ученике, који немају природног дара за такт, ритам и мелодију, учити певати, значи губити време без икакве користи. Не плашимо се, њихов број није велики. Истина је да првих дана пзгледа, да је њихов број много већи, али првих дана не можемо ни изводити тачан закључак о немању слуха и гласа. Многи ученици не умеју првих дана да отпевају отпеван им или одевиран им тон, али не зато што они можда немају слуха или гласа него зато, што не умеју да схвате, не умеју да чују, не умеју ра разликују и не умеју да подражавају. О музичкој способности уче-

ника моћи ћемо се тек онда уверити, кад са њима радимо неко извесно време.

Подела ученика по И способности већ и зато је потребна, јер

1. од потпуно неспособних ученика не можемо ништа ни очекивати;

2. кад за музику мање способности ученици једновремено уче са најспособнијим ученицима и кад не напредују тако брзо као њихови способнији другови, тада они малаксавају и губе вољу за рад;

способнијим друговима, тада ови други сметају напретку првих. Г. Прва вежбања треба да буду ритмична вежбања; она ће бити деци /од користи по њихово физично и духовно развиће.

: Да се без овакве поделе не може много постићи за доказ нам може послужити и успех у нашој учитељској школи. Већ у [. разреду имамо ученике, који су у гимназији нешто учили, и ученике, који нису ништа учили. Наставник мора да има ту околност у виду и зато мора да отпочне своја предавања са елементтрним стварима. Ученици, који си то већ учили, показују мало интересовања и мисле да све то знају и тако још од првог часа забатале сам предмет; ученици пак, којима је све то непознато, малакшу већ код првог неуспеха и дођу до закључка, да успеха не могу имати, јер у Гимназији нису учили нотно певање. Наставник сад мора да се стара, да прве ученике што више заинтересује, а друге што више да охрабри и ту му највише смета оскудица у времену. Нотно је певање заступљено у сваком разреду са једним часом недељно. Шта ће наставник пре да радиј Да ли да предаје п да даје оцене: (60 ученика у једном разреду) или да их заинтересује и да их храбри:

3. када најсповобнији ученици једновремено уче са мање.

«