Učitelj

102 УЧИТЕЉ

кратко: читанка је стовариште правилнога, лепога и гипког матерњег језика (Дитесова Методика). Пошто је несумњива важност добре читанке, то је на наставницима да се њом користе у оној мери колико то води бољитку целокупне наставе. Но и ако је читанка свакидања ручна књига дечја, књига веома потребна, треба строго мотрити, докле може ићи њена помоћ при настави, па према. томе унапред оцењивати сваки поступак при обрађивању појединих чланака. Све што се ради пажљиво и с вољом, доноси извесне користи, па и корист утврђивању правилног исказивања мисли код ђака. Но и прекомерно утрпавање читанке деци у руке може бити штетно, нарочито кад се то чини у часовима досаде или у извесним паузама у настави. Поред тога што је то штетно с обзиром на правилност наставе због тога што деца читају ненепознате ствари, неупућена, и друго што може да се развије досада до те мере, да читанка буде одвратна као срество за одмор, за провођење времена узалуд, за испуњавање извесних међувремена у настави. И оно једнолико шаблонисање са појединим чланцима требало би у многоме изменити. У старијим разредима. треба ученицима дати више маха, више снаге, полета и воље да о појединим стварима, о којима се говори у појединим чланцима, сама деца, на свој начин размишљају, да сама дођу до целине, еклапајући и рашчлањујући мисли тако, да се оспособе да те мисли и правилно искажу. Учитељ мора упућивати, радити на томе да деца изађу из школе с доста добром подлогом за исказивање мисли тако, да у доцнијем животу тај рад уроди плодом онако, како би се увек могао констатовати трезвен рад школин на томе пољу. Не знам само што код нас неки мисле да оно досадно прежватање од првог до последњег чланка у читанци води некој, великој користи. То су све, кад се изводе по том шаблонском начину, врло досадне ствари, ствари које не дају ни духовне снаге колико се замишља, а још мање полета и радости ђаку, јер ту голог препричавања учитељевих речи нема што друго, тако важно: да комбинира. СО тога бих рекао да је за наставу у опште а напосе за наставу језика и исказивања мисли веома потребно да сес различитим чланцима експериментише различито. Дај детету да. мисли, да пробраним чланцима усавршава језик, богати свој дух. моралним и еететичким идејама, да се радује свом успеху, да те запиткује, — треба да буде девиза за вечита времена. Онај досадни начин где учитељ најпра каже непознате речи из чланка, па чланак преприча и прочита итд. треба једном сузбити да не 4