Učitelj

ИЗ ШКОЛЕ и за школу 747

зима, а највећи у северним окрузима земље. Упоредо са писменошћу расте и злочин тако да је релативно најмање злочинаца у јужној, а највише у северној Орбији. Нпр. Док у врањском округу има 140 злочинаца и једна школа долази на 4624 становника; дотле у крајинском округу има 178 преступника, и једна школа долази на 828 становника. Или: док у топличком округу има 107 злочинаца, а једна школа долази на 3985 становника; дотле у пожаревачком округу има 544 осуђеника, а једна школа долази на 1683 становника. А

Кад се пак зна, да се појединци у својем делању опредељују према својем моралном критеријуму, онда се мора признати и то, да је поред економских и других узрока криминалности, врло важан узрок и погрешно или недовољно васпитање што га наше народне школе дају, јер школе у маси народној показују неуспехе у васпитању.

_ Понајважнији је узрок томе неуспеху у васпитању претрпаност и опшност наставнога плана:и програма, те наставницима или остаје мало времена за васпитање, или предају градиво, које не васпитава. Наставници не могу са ученицима предузимати школска путовања, те да упуте ученике да умеју ценити јачину своје физичке снаге; да развијају искрено дружење између васпитача и васпитаника и да упознају душевне особине својих ученика. Дечје игре ми Ручни рад, који би служили развитку реда, одлучивања, искрености, чистоти и тачности занемарени су такође, а често их је немогућно и предавати због материјалних школских неприлика. Школске градине, као средство за васпитање цене се са другог гледишта, а нега живошиња и“ шишца ради оплемењавања срца дечјег нигде и не постоји.

Одмах за овим морамо као узрок неуспеху у васпитању истаћи и вечито тврдичење на уређење и издржавање нар. школа. Док се нпр. на војеку троше многи милиони, и док се због ње наша држава вечито уваљује у дугове, дотле се на просвету и привреду сразмерно троши врло мало. Кад се пак зна да су сиромаштина, па одмах за њом и неваспитање важни узроци криминалности, онда изгледа чудновато зашто се иу нас већ једном не почне водити озбиљна рачуна о јачању привреднога стања наших грађана и о васпитању њихову.

Да би пак нехатност наше врховне школске управе за народно васпитање била изведена што потпуније постављају се (опет због тврдичења) за васпитаче, за учитеље, некакви „вршиоци

48%