Učitelj

156 УЧИТЕЉ

У школи где је раније правилно рађено, овај је рад у ЈУ р: потпуно излишан. Зато се одмах приступа множењу десетпца, «стотина и хиљада, које се мнсоже као и просте јединице. Чим је дете раније очигледно упознато да је 3 пута 7=21, сад лако погађа да је 3 пута 70210, 3 пута (00=2100 и 3 пута 7000—=21 000.

Примера ради износимо овде кратку таблицу множења, која треба да буде резиме целокупног усменог множења у ТУ разреду.

Таблица множења десетица, стотина, тиљада

2 пута 10јесу 20 2 п. 100 јесу – 200 2 п. 1000 јесу 2000 | 2 1305. 60 35005 1500 3 „ 6000 ,„ — 18000 ј

3 но Оба „а одао ЖО 100: =, = 1000: 20 „2000 - +: 40000 10 „ 10 „ 100 30, 600 „ 18000 100, 1000 ; 100000 20 „ 60 „ 1200 100 „ 100 ,„ 10000 200, 7000 „ 140000 4

30 „ 380 „ 2400 300 „ 900 „ 270000 итд.

С ученицима, с којима је раније правилно рађено, без по муке може се усмено извести ова таблица множења десетица, сто тина и хиљада. — Усмено множење ових већих бројева заснива се на ранијим бројним представама добивеним при учењу таблице множења. Овде се сад још јаче развија мисаони рад и самостал- = ност ученичка, ако само учитељ сувишнвим помагањем то не буде ! кварио.

После овога упознају се ученици са решеним множењем двоцифреног броја са једноцифреним, што служи као основ за множење вишецифреног броја са једноцифрдним; Овде се у главном понавља знање добивено у Ш разреду. Радња се врши равлажући двоцифрени број на десетице и јединице. Пример: 21%Х8. Множник 21 раван је бројевима 2041, и ја велим: 8 пута 20160,

8 пута 1, 8; 160 и 8, 168. 5 Овако се после одмах ради и са бројевима састављеним из «стотина и десетица и хиљада и стотина. .

Пре преласка на писмено множење, потребно је као припрему за исто, утврдити још да сваки број помножен са 1 не мења се, а тако исто и да се рад чинитеља може мењати.

Писмено множење врши се овим редом:

А. Множење с једноцифреним мпожштељем.

1 После множене с једноцифреним множитељем потребно је упознати ученике с множењем једног броја с 0, које има за задатак да деца уоче: да сваки "број помножен с 0 даје у производу 0, Пример: 0 пута 5 чини 5. Исто тако 5 пута 0 25 0. Где ово није рађено, често ће се чути да ученик каже: 5 пута

- 0 јесу 5