Učitelj
136 У ЧИ ТЕ ЈБ
се, да то унапред пријаве с означењем учитељских снага. Не добију ли у току једног месеца од школске власти никаквих примедаба, може се наставом отпочети.
Као задатак народних школа истакла је комисија религиозно и морално васпитање, неговање љубави према отаџбини, упознавање деце с општим научним знањем и телесно развијање деце. Наставни планови израђени до појединости, који ће се обазирати на месне прилике, број школских разреда итд. остављени су министарству просвете; програме пак наставне за поједине школе прописује према наставном плану окружни школски савет.
Како руској народности припадају од прилике три четвртине свега становништа, а Великоруса има око две трећине, то предложена, реформа тражи, да буде руски језик наставни језик, а за наставу у веронауци обавезан је матерински језик, који ће прве две године служити као помоћан при настави и у осталим предметима, док ученици не буду вични рускоме језику. Осим тога предаваће се матерински језик као обавезан предмет деци оних народа, који имају свој књижевни језик и литературу; ово се односи на све напредније народе у Русији, као: Пољаке, Немце, Литванце, Румуне, Грке, Чехе, Татаре, Јермене и Грузине.
Што се учитељства тиче, захтева предлог, осим потребне спреме још и руско држављанство и најмање 1' година старости. Учитељи могу по ујездима (срезовима) приређивати без претход"_ног одобрења учитељске скупове, на којима ће се претресати школска питања, а који имају да послуже јачању другарства у круговима учитељским. Месни школски надзорници, које бира становништво, нарочито су за то постављени, да потхрањују поверење становништва према школи, и да за народну школу припремају земљиште нарочито у сним крајевима и круговима становништва, у које свест о потреби и користи школе или није продрла или је недовољна.
Важан задатак при извођењу руске школске реформе и њена успеха припада државним школским инспекторима. По наворима. комисије опште образовање народа државна је потреба; зато држава узима на себе не само претежан материјалан удео у издржавању досадањих и оснивању нових народних школа, него задржава себи и право надзора над свим, што се тиче питања о народном образовању. Вршење тога надзора преноси држава на своје инспекторе и управнике школа,