Učitelj

НАШЕ ШКОЛЕ У ИСТОЧНОЈ СРБИЈИ 249

не ради више од 5—6 месеца, дотле је, веле, у тим школама успех одличан!!!

Но наша намера није да говоримо о нар. школама у опште. () раду и успеху у опште изрекли су већ повремени надзорници свој суд, и он је познат целој земљи. Што смо пак у краткоме потезу то ипак учинили, хтели смо да укажемо на кривце овога стања а и да буде јаснија слика судбине утраквистичких школа. у Источној Србији и са њима и судбина у опште свију наших утраквистичких школа, на којима ћемо се сада задржати.

Ако је наша поставка тачна, да су прву пометњу у животу нар. школа унели стални школ. надзорници, онда је ова пометња била. од најсудбоноснијег утицаја у двојезичним школама Источне "Србије. Недовољно упознати са мислима, осећајима и тежњама тамошњега живота, а по свој прилици сугерирани од типова а Ја пок. Ковачевића окр. начелника, који, не могући да се препоруче стварним радом претпостављенима, свугде привиђаху опа„сности за владајућу династију и стално се бораху противу имагинарне опасности, која вечито прети нашем националном оптанку, надзорници су у своме раду пошли са сасвим погрешне поставке. Место да су сву своју пажњу посветили искључиво настави, на њеном унапређењу енергично радили, па преко ње, постепено али систематски, радили и на националној мисли, ако «су тј. збиља увидели какве опасности, — коју ми, као добри познаваоци тих крајева не увиђамо — они су наставу потисли на друго место а рад на националној мисли напред истакли. Да ли се оваквим радом и урадило што на тој националној мисли, није наше да ценимо, али оно што знамо јесте, да је настава попустила. До душе, и олда су падале одличне оцене као гњиле крушке, али какве су биле те „одличне“ оцене, нека покаже овај цитат извађен из једне уписнице, у којој је г. надзорник исказао „своје мишљење о успеху и дао одличну опену: „Орпеки језик је врло рђаво обрађен. Деца не разумеју што прочитају. Ученици пемају самосталности у раду, нарочито код рачунања. У опште узев, знање је и малено и непоуздано, но с обзиром на прилике у којима се школа налази успег је одличан“. Нама је жао, што нисмо имали довољно времена да покуцимо сва мишљења ст. надзорника о успеху у овим школама, али држимо

1 Овакво је мишљење записао у времену повременог надзора надзорник, који је за време ст. надзора био у Источној Србији стални надзорник.