Učitelj

НАШЕ ШКОЛЕ У ИСТОЧНОЈ СРБНЈИ 251

тих слугу и робова бојерских. — Ако се под „приликама“ мисли на материјалне прилике, там. су школе уређеније и снабдевеније: но многе и многе у осталим крајевима Орбије. — Па шта се онда крије иза тих „прилика 4“ — Ми би смо зацело били захвални ономе, који би нам ово објаснио, те да и ми водимо рачуна о овим, за нас загонетним „приликама“.

Рад у приправним разредима, од кога поглавито и зависи успех у осталим разредима, слабији је, но пре школ. надзора. На његовом унапређењу ст. школски надзор није апсолутно ништа урадио, а то је било поље, чијем је обделавању требало посветити сву пажњу. Једина корист од ондашњег надзора била је та, што су отворена многа нова одељења, подигнуте многе модерне школске зграде, ученици су уредније походили школу, учитељи су били више на дужности, одељења су била увек попуњена, знао се ред, знало се је, ко је старији а ко млађи. Но, док се је овакво стање и могло сносити, јер је било наде да ће се све више поправљати, после сталног надзора настало је стање, са ким треба што пре кидати. Завађени, без надзора, остављени сами себи и сугерирани да им је главна задаћа рад на националној мисли, нашли су се сада учитељи у безизлазном поло: жају. Ако је за време надзора и било неких покушаја на нац. мисли (продужне, вечерње школе, родитељски састанци итд.) сада више и тога нема. (У целом срезу нема ни једне продужне или вечерње школе) Рад пак у школи свео се на минимум. Одељења остају без учитеља, ученици не походе школу, учитељи раде кад им се свиди — све је пошло суновратице. И место. да се ово зло лечи, још више се потпирује. Кривица пак за ово пада на Министарство Просвеше. А

Да докажемо.

Отпочели емо ревизију школа са селом О. У њему су две школе: четворазредна мушка са 54 ученика и четвороразредна женска, са 52 ученице. Изостанака у овој школи скоро никако нема. Прошле су године радили муж и жена, 0 којима је прошлогодишњи надзорник написао у уписници ове речи: У овој је школи била ова година нередовна. Муж је био 6 месеци у затвору и у оба одељења радила је жена са дететом на сиси. „Успех је у свему недовољан, због чега, понавља цео 1 раз. и мушке и женске школе а много њих и из осталих разреда. Знање је ученичко малено, ше ће се друге године удвостручмиињ пажња на све пред-