Učitelj

ИЗ ОБЛАСТИ СОЦИЈАЛНЕ ПСИХОЛОГИЈЕ 265

и вишим школама пролазе кроз руке педагога толика поколења, деце, дечака и младића, који се за тим поступно улевају у поток друштвеног живота, и као саставни елементи тога потока дају му ову или ону боју, садржај, правац и смисао. Већ и на школским клупама то нису изолисане индивидуе; њихов психички живот условљен је непрекидним међусобним утицањем, утицајем школског другарства: поврх тога, деца пасивно примају, још докле нису активни чланови друштва, небројене утицаје из друштвене средине што их окружује.

Џедагог мора познавати колективну психологију школске гомиле и психику свега друштва што окружује децу, у противном случају он неће бити у стању да потпуно свесно и разумно отаљава своју задаћу наставе и васпитања поколења која пролазе кроз његове руке. У тој задаћи су две стране: једна је — да овлада пажњом и љубављу својих ученика, да их потчини своме моралном авторитету и да таку задобије стварну могућност руковођењу њихова образовања и васпитања. Друга је задаћа да даде својим ученицима таква, знања, и да у њих васпита такве особине ума, осећања и карактера, које би их касније, као чланове друштва, начиниле чиниоцима напретка тога друштва, а не његовим сметњама. Само јасно поимање дужевног живота свега друштва, тежњи што се у њем боре, израслих нових потреба и појмова, замирућих идеала и предања показаће педагогу, шта треба да уноси у млађану душу, ако жели да је не баци у живот неспремну или, што је још грђе, тако спремљену, да прихвата у животу оно, што се већ у друштву преживело, те је с тога и осуђено на природну смрт.

С руског Петар М. Илић.

ИЗ ШКОЛЕ И ЗА ШКОЛУ.

0 једнообразном опржавању реда у школи и ван шкоде,

П Ред у учионици или разребу.

Да би било једнообразног реда и дисциплине у свима учионицама или разредима, потребно је знати ово: како ћемо навићи ученике-це, да долазе у школу на време: како да. собом доносе