Učitelj

пз школе п ЗА ШКОЛУ 267

И

Да би се и у овоме ученици-це упутили, да, са собом увек носе све ствари, потребно је још од почетка школске године ово од њих захтевати. А да би бољега успеха у овоме било, нека наставник-ца, кад хоће пре односно после подне ученике-це да пусти кућама, нека им увек закаже, шта, ће за пре односно после подне у школу донети. Пре, односно после подне, нека, наставник уђе раније у учионицу и увери се, да нису му сви ученици-це тражеве потребе донели, и ако буде кога, који није донео, нека, га укори пред ђацима и одмах кући пошље да ствари донесе. И ја сам уверен. да ће овај ученик-ца доцније увек добро пазити, кад год од куће полави у школу, да што год не заборави, што му је наставник-ца казао.

Истина има случајева, кад овој ученичкој неуредности нису криви ученици-це, већ њихови родитељи. Онда у оваквим случајевима које ће наставник-ца вазда проверити, ученике-це не треба кажњавати. Тако па пр. наставник-ца каже ученицима, пошто су исписали писанку бр. 5. да купе писанку бр. 6. Ученици-це затраже од својих родитеља „новац за писанку, а поједани родитељи одговарају, да „немају ситнине“ или да ће му „Сутра дати“. Да би сеи ово избегло, а настава не реметила, најбоље је, ако наставник-ца на 3—4 дана, пре него што ће му која ученичка потреба требати, да каже ученицима-цама, да је набаве. Ако буде наставник-ца овако урадио, биће и он задовољан, а и настава, јер ће дотле моћи сви ученици-це набавити, што ми > тражено.

3) Ружна је појава видети школску децу, како долазе у школу: дроњава, неочешљана, и неумивена! Школа, која је позвана, да гаји и естетичке захтеве, мора о овоме најозбиљнију бригу да води. Равумем сиротињу и невољу, али не разумем, да се човек толико пода рђи, да га просто изеде! Не мора и не може сваки ићи у лепим и новим хаљинама, али може у чистим и окрпљеним. А вода је тако јевтина, да и најсиромашнији човек

може бати чист, а не неумивен и балав, да је човеку зазорно погледати га.

Код овако немарљивих родитеља, који са чистоћом ретко другују, и деда су им у овом погледу запуштена. (0 тога наставник-ца још од почетка школске године, настеће саветима и пригодним поређењима, да створи одвратност у деце према нечистоћи у опште. За тим, да увек, кад год види којега ученика-ца, да је у овоме постао немарљив, да га пред ученицима-цама укори