Učitelj

418 УЧИТЕЉ

се према томе колико која одговара оним главним васпитним циљевима — умном, моралном, техничком и естетичком — а ови се такође цене према њиховој вредности за васпитанике.

о. Златно правило педагогијско. У овом се чланку говори. о подели рада између ученика и учитеља. 0 томе г. Шевић каже: „Олакшавање рада ученикова може се извести само отежавањем рада учитељева, снага за један посао, који треба извести, не може | се за једно исто време с једне стране умањити, а да се с друге | не увећа. Не гусшти времена, а ушлаедилим снагу ученичку значи | за исто време узећалм пошрошњу снаге училпељеве, им то бисмо правило могли назвати злашним правилом педагогијским. Истинитост је овога правила очевидна“. (2)

Није то никако златно правило које тражи олакшавање ученицима на штету учитеља. На против, златно је оно педагошко правило које учитељу вели. Не говори ти где год ши могу уче: ници говоршим. Сваки наставник знаће зашто овако треба радити, сем олакшања учитељу. -

Друго је златно педагогијско правило ово: Треба спремити потребан број добро спремних учитеља и прописати наставни план и програм према дечјем добу и потребама за живот, па ће добро спремни наставници добрим методом олакшати 4 ђацима и себи-

У овом чланку каже се ово: „Учитељ се не сме ничим бавити · што није у непосредној вези са његовим позивом“. — Пошто учитељ није само учитељ, него је и сусед, и грађанин, и човек. — то је немогуће да учитељ тако ради. Место овога боље би било да је писац казао: Учитељ треба, на првом месту, да гледа своју главну дужност, па после и ове друге.

3. О ширењу писмености у народу. О овој теми г. Шевић, између осталога, лепо каже: „Питање је, дакле, како да се подигне народна просвета, како да се постави њезин темељ, писме ност у народу, управо „горуће“, јер у данашњој утакмици научара не одлучују само материјална средства, ноу већој мери још духовна, и ако желимо и одржати се, то се морамо исто тако оружати и духовним средствима, као што тежимо за изравнањем

материјалним.“ 4

За то нам је потребан „смишљен, постепен и сталан, с планом изведен и организован рад“, за који писац предлаже: |

1) „Порадити што више на томе да основне школе постигн стварне успехе“. ИМ за то треба завести сталан надзор. Овоме

писац даје велики значај.