Učitelj
594. у учи тЕ ЈБ
Недостатак наставника попуњаваће се од сада нешто брже отварањем још једне учитељске школе, која је ове године узакоњена, а и вероватним проширењем постојећих учитељских школа. Сем тога, овој ће се оскудици моћи доскакати и увођењем полудневне или наизменичне наставе, где за то буде потребе и могућности. Министарство просвете постарало се, дакле, и стараће се и даље, да се што пре дође до онога броја спремвих наставника, који је потребан за извођење општег основног школовања народнога подмлатка.
Овим расписом обраћам Вашу пажњу на потребу подизања добрих школских зграда и на потребу умножења школа деобом оних школских општина чији
је круг тако велики да се врло многа деца не могу у школу примити и да је
школа ђацима врло удаљена. У првоме реду изволите се постарати да се добре
школске зграде предузму подизати у местима у којима су школе биле затворене
па правремено отворене, пошто су њихове општине изјавиле да ће још ове го-
дине подићи нове прописне зграде за школу. Почем се у таквим школама нити.
може радити бев штете по здравље ђака и наставника, нити оне могу примати сву децу која су дужна да походе школу, — то ће се свака таква школа дефинитивно затворити, ако спштина нову школу не почне градити већ почетком
у
априла месеца ове године. Наставници таквих школа преместиће сву друге школе,
а ва та се места неће стечај ни објављивати докле нове добре зграде не буду готове. |
(С тога ћете ми до 30 марта ове године послати списак оних школа у Вашој области које су само привремено отворене, или се иначе затворити морају, са назначењем општине у којима ће се нове школске зграде летос градити, а у којима не. 5
Да би се пак сиромашним општинама олакшало подизање школеких зграда, |
које не треба да осетно оптерећава слабу фивансиску снагу нарочито сеоских општина, налазим се побуђен учинити Вам следеће напомене и овлашћења.
Ма да су и школске зграде најбоље када су саграђене од најчвршћег градива дуготрајне и задовољавајуће могу бити и оне, које се подижу и од мање чврстог градива (као што су ћерпич, чатма, бондрук, набој) само ако је ово свако у свом раду потпуно солидно израђено. Па како и правила о грађењу школа,
(чл. 4) допуштају да се „у сиромашним општинама могу градити школске зграде
по уобичајеном месном начину“, то ћете грађевинском одељењу окружнога начелства препоручити да при изради планова и предрачуна што више употребљују оне месне начине, којима се долази до јевтиних а добрих зграда. Упростити ваља све што се то може без штете за чврстину израде. Тако на пример, и на зиданим зградама не морају се стреје подзиђивати и малтерисати, нити лежећи олуци на њима укивати, јер. су оне не само много скупље,
већ се обично много више кваре но стреје од напуштенога крова на роговима
за висећим олуцима за кишвицу. Треба избегавати све скупе и излишна украсе; они би се зар могли употребити онде где се налази такво изобиље средстава да се може помишљати пи на задоволења осећања лепоте. Главна је потреба да учионице буду светле и простране. При одредби њихове величине треба узети у рачун не само садашњи број ђака већ и могући прираштај за дужи низ година. Као нормална има се сматрати учионица за “0 ђака.
У интересу бржег и јевтинијег подизања школе и учитељеких станова, а
на основу члана 15. закона 0 народним школама, одобравам општинама да их
у сопетвеној режији могу подизати. Изволите, Господине председниче, ово саопштити како општинама, које