Učitelj

КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД 678

међу ево у чему се састоји то систематско упоређивање: „1. Бројање (Ене! Опет бројање!) од !—5 напред и натраг. 2. Писање цифара од 1—5. (Зар опет») 3. Изговарање таблице одузимања од 5—1. — Зар је то упоређење сабирања и одузимања»!

У У ступњу пита се који број долази после неког броја, који долази пре неког броја, који долази између два нека броја; и то после толиког рачунања !

Тек на крају овог ступња каже се да сад треба да дођу „згодни задаци из сабирања и одузимања, али се они не наводе — а угледно предавање!

Део П. Множење ш дељење.

И ту се опет најпре казује циљ: „Сад ће мо учити да множимо и делимо до 5;“ а деца још немају ни појма о овим рачунским радњама. ;

„1. Ступањ. Прављење петица од 1+14+141-1, од 24941, од 32, од 441,“ од целога 5.“ Ово није множење !

2. ступањ (зар већ!) Тим и таквим стварањем петица учитељ прелази следећа вежбања: а) Учитељ показује на петице а деца говоре : (Како Без питања»)

Пет је: пет пута по један Пет је: два пута по два и један Пет је: један пут три и два и т. д. ·

После је ово исто написано цифрама. И то је сво угледно предавање о множењу!

Није могуће да ће деца умети овако да „говоре“, а нарочито кад нема питања.

Место овога много ће се боље дати појам о множењу и научити кад се деци нареди да одвоје (узму) 5%Х1 дрвце (или ку: глицу) и питају колико је то. Дакле 5Х1 дрвце колико је» За тим да им каже да узму 2Х%2 дрвцета и још једно, па питају колико је. Дакле, колико је 2%2 дрвцета и још једног После тога казати им да узму од једанпут свега пет дрваца, па питати колико колико сад имају дрваца. Дакле кад се узме 1Ж5 дрваца колико је тов И т. д. Оно ко бајаги множење 3+2 и 441 отпада, јер то и није множење.

После се ово утврди примерима: бкг. шећера по 1. дин. Момак донео 2х2 тестије воде и трећи пут једну. Узми од једанпут 5 пера. И тд Мт д.

Одмах после онако „красно“ датог појма о множењу, и „си-

УЧИТЕЉ 45