Učitelj

116 У фитЕљЉ

К. Венцељ.

Млога пронаводног ручног рада у „школи будућности“,

Али у каквом управо смислу ми треба да разумевамо производни физички рад и каквим циљевима у области продуктивног рада треба тежити у „Школи будућности“, — то су питања, која је неопходно потребно објаснити, и, по могућности, тачно и одређено. Што се тиче самог појма производног рада, то ја морам пре свега приметити, да ја ту реч никако не узимам у политичкоекономском, него у етичком смислу. Под производним физичким радом ја разумевам све оне облике физичког рада, који обухватају широку област производње оних материјалних блага, која су свезана са задовољавањем природних нормалних потреба човекових, — задовољавањем, које доноси човеку срећу и у исти мах не стоји у противуречју са његовим хармоничким и свестраним развитком, но које се јавља као један од елемената, који потпомаже тај развитак. То схватање производног рада никако се не поклапа са његовим политичко-економским схватањем. Многи облици рада, које политичка економија признаје за облик производног рада, биће из школе будућности искључени, а, с друге стране, у ту ће школу ући таки облици рада, који ће се, са гледишта политичке економије, огласити као рад непроизводан. Тако, на. пр., производњу оних предмета, чија употреба утиче штетно на физичко или духовно здравље човеково, као, на пр., спиритуовна пића, дуван итд., ми ћемо искључити из појма производног рада. Но за то ми морамо овамо уврстити све оне многобројне послове дечије, чији плодови са гледишта одраслих немају никаква зпачења, али се, са дечије тачке гледања, приказују као врло важни, и који су, заједно са радом, који је у њих уложен, за децу један од најважнијих елемената њиховог физичког и духовног развића. Независно од драговољног, не прекомерног учешћа дечијег у раду старијих, — у раду, чији су резултат ствари, подједнако потребне како за живот старијих, тако и за живот деце, — независно од тога, деца имају пуно и неоспорно право на употребу своје снаге у оној области производног рада, који има за резултат ствари, неопходне нарочито за децу. И тај облик производног рада мора бити њихово слободно творачко дело, у коме узимају учешћа и старији, који њих воле, и који сву снагу употребљавају на то, да искористе тај дечији раду