Učitelj

ПОКУШ/Ј НОВЕ ШКОЛЕ 267

ченике за израду свог самосталног погледа на свет, при чему, наравно, наставнички персонал, живећи блиским и сложним другарским животом, може узајамно допуњавати један другог и доводити у потребну секладност садржај предавања из својих предмета. А учешће ученика у одређивању и васпостављању општег правца школиног даје могућност, да се одговара на захтеве, који се јављају у овој или оној области предмета, даје могућност да се поуздано, од самих ученика, а не из суве теорије дозна шта је потребно васпитаницима у области извесног предмета, шта их узбуђује и занима. Осим тога, кад се ученицима да — на. рочито почињући од средњох разреда — могућност да самостално бирају питања, која их интересују и да раде на њима, то веома шири програм, и допуњава га, а у исти мах чини, те је скоро немогућно да се он (програм) подведе под какав му драго програм обичне школе.

На жалост, у друштву распрострањена представа у неопходној потреби за ученике, да добију сведоџбу зрелости, што јеи у Не. мачкој за екстернисте (спољне, нередовне ученике) скопчано са великим тешкоћама и што је још теже за васпитанике Викерсдорфа, који већ почиње да изгледа школеким бирократама као сувише слободна ошштина, — та представа упада као некакав дисонанс (нескладан, нехармоничан звук) у живот и рад последњих разреда школе, подчињавајући себи рад старијих ученика.

Наравна ствар, програм Викерсдорфски је уопште далеко шири од програма реалних школа, којима је он најсличнији. Ми овде нећемо подробно претресати курс свих предмета, него ћемо примера ради, задржати се само на том, како се овде схвата настава религије: „Век господства духа над природом јесте век рада. То је пробни камен нове религије, која даје вечну вредност раду, то је — једина религија, својствена сувременој култури, религија активности (делатности)“. С тога се. овде историја религије предаје напоредо са ошштом историјом.!

Уопште, у историји, у литератури и у уметности у Викерсдорфу се узима за изучавање све што је од вечне вредности, што је класично (савршено), потпуно, непрелазно, при чем се не боје упознавати ученике са оригитчалом у свом његовом обимџ, а не дају омладини суве коментаре (професорска тумачења) и изсечке (одломке). Викередорфска школа ће радије смањити обим пред-

1 Викередорфект Годишњак. (ХУтеКегадотег Јаћфисћ) 1909.