Učitelj

268 МА ЧЕ ОВ ЈБ

мета, али ће побољшати каквоћу онога, што се прелази, у овој школи се не боје неких тешкоћа, налазећи, да је за развиће младићеког интелекта веома користан актаван рад мисли.

Руководитељи Викерсдорфа тако искрено не воле обачну школу са тобожњом лицемерном скромошћу дечака, који се учи, и са само спољашњим поштовањем према самој школи и учитељима, — да они (Викередорфски наставници), са смелошћу, која заслужује, да се она спомене у овом чланку, — бране право омладине на критику, почињући од књижевних творевина свога наставника па завршујући чак његовом личношћу. „Критички дух код одраслијих дечака постоји, — треба имати смелости па то признати и потрудити се, да тај критички дух начинимо здравим и јаким“ да би се избегла површност и празно говорење, у које младеж тако лако пада. То се понајлакше постизава међусобним поверењем међу ученицима и учитељима, или, што је још тачније, то се постизава, кад у школи нема учитеља у шаблонском смислу те речи, него кад међусобни одноби између учитеља и ученика нису ништа друго, него просто односи једних, који више знају — према другима, који мање знају, и кад се питомци уче на самосталан рад већ од млађих разреда (у школу се примају деца већ од 9 година), — на што су упућени сви напори учитељски п према чему се подешава сва методика школе. Развитак и чвршћање критичког духа и сузбијање површности и празнословљења знатно могу потпомоћи и вечерњи разговори учитеља и питомаца.

Навешћу овде теме (предмете) таких разговора и реферата, које су читали — нешто учитељи, нешто гости посетиоци. Ево тох тема: „Шта хоће слободна школска општина“: 1) Одношај школе према развитку човечанства. 2) Шта хоће да постигне слободна школска општина својом организацијом (разговори у току многих недеља). — Хипотезе о постанку сунчане системе. а) је ли могућна научна космогонија (наука о постанку света), 6) критика Кант-Лапласовске теорије, в) нове хипотева Хелмхолц и Аренпус. __ Основне поставке женског покрета. — Физиологија и хигијена, човековог храњења“. — О неопходној потреби да се у школи предаје морал (са разговорима). — 0 Микел Анџелу. — Извештај о ученичком путу у Италију. — Значење Шиштелера — познатог

1 Предавала Лили Браун, позната савремена немачка књижевница. 2 Предавао писац Шпилер из Енглеске.