Učitelj
16 УЧИТЕЉ 1
После овога, укратко изнетог предавања, Пт. Роберт Сајдел придаје његовим мислима особити значај, јер г. Кершенштајнер говори из свога искуства, а уз то „господ. Кершенштајнер има уопште сва својства једнога педагога: љубав к деци, љубав к народу и један високи морал службе и живота за друге. Ова својства срца осветљавају његову главу и он сам налази праве истине. Његово осећање и мишљење је алтруистичко, што звучи исто као и социјалистичко“. -
2. Грчки филозоф Рјајо први је изговорио, а Француз Копп и Каш су поновили: да је васпитање највећи и најтежи што се човеку задаје.
Ко, дакле, хоће васпитање да реформише, ко хоће школе да преустроји, тај мора казати и какав циљ васпитању треба да буде.
Апзтојејев има несумњиво право, кад вели да се васпитна средства управљају према васпитном циљу. Но господ. Кершенштајнер је лепо и добро о васпитном средству, али не и о васпитном циљу, говорио. И тако смо ми остали потпуно у неизвесности да ли средство одговара циљу или циљ управља средством. Господ. Кершен_ штајнер правилно је запазио да је рад био стран свима ранијим школама. Али он би могао још даље отићи и казати да је рад био уопште презрен и заборављен.
Нашто, дакле, данас рад код васпитања >
Господ. Кершенштајнер одговара: „Ми употребљавамо рад, да бисмо васпитали људе, да на извору науче схватати циљ и благодат Савеза: и да му своју службу из захвалности примају“. Врло лепо, али зар нису досадање васпитне системе без рада толике људе образовале» Кад беше веће пожртвовање за државу него у старо доба» Нашто, дакле, рад код данашњег, код новог васпитања» Рт. Кершенштајнер одговара: „Ми употребљавамо рад и стога, што књига није једини носилац културе, већ рад, који се ставља у службу ближњег или једне велике истине“. 7
Какво поштовање рада! Ми се радујемо од срца. Па ипак морамо учинити један приговор. Зашто књига не може да буде носилац културе» Зацело не Тада би сви славни и чувени хуманисти ренесанса били будале, што су тако велики труд уложили, да би старе књиге понова васкрсли; тада би ренесанс, који је из ових књига процветао, био једна фабула»
Не, не! Књига беше културтрегер, а и сада је такође носилац
7 Швајцарског.