Učitelj

ПЕДАГОШКИ ГЛАСНИК - 62

и са пуно љубави према школи и васпитаницима њеним. Његова искрена, снажна реч саслушана је са пуно пажње, оставила је дубок утисак, о њој се још размишља, она ће се морати и послушати. Он је рекао, не он је утврдио: да у данашњој настави ими доста непотребног; (навео је пример) да она и сувише дуго задржава омладину на школској клупи, да не води довољно старања о физичкој снази ученика. Родитељи су приморани да омладину сувише дуго школују, да на њу много утроше, а то оставља тешке економне, социјалне и моралне последице. У здравим размерама породице са децом имају више вредности и снаге у нашим приликама свако је дете нова брига, ново бреме, тегоба.

Данашњи грађанин ако жели да лепо одшколује неколико деце мора или имати сувише новаца, или пропасти. Отуда мање бракова, више преступа. Овај сувишан рад незгодно се одзива на унутрашње органе: срце, плућа, јетру. Кичма се криви, очи трпе; настаје кратковидост, прсти постају неосетљивији. У боју са мнотим непотребним стварима у настави омладина изгуби најбоље време.

Кад млади, тако школовани, чиновници ступе у службу, они ни телесно ни душевно нису довољно јаки и несигурни су за сваки самосталан рад. Мора се о овоме више размишљати, мора се на реформи озбиљно радити.

Није, свакако, ни код нас ништа боље. На последњој учитељској скупштини чула се озбиљна реч (што се тиче преоптерећености и непотребног у настави) те ову треба озбиљно и прихватити.

Треба се спремити за систематска извођење реформе наше наставе у опште и прекинути са досадашњим аматерским огледима. М.В,П.

Генерал — учитељ. Славни јапански јунак и победилац на Порт-Артуру, генерал Ноги, примио се, у последње време, да буде учитељ основне школе. Овога лета он је био гост наше престонице, па кад га је један од наших пратилаца упитао: Зашто је баш изабрао учитељски положај, одговорио је: „Волим да ме смрт затече у најсветијем позиву и најславнијем звању“. Тако је у Јапану, који има будућност. Наши великани свагда посматрају наше учитеље као нешто ниско и презриво, те о њима са подсмехом говоре Ст. М. М.

%

Очити напредан и назадак. У току прошле школске године у Бугарској је подигнуто 22: нових, лепих, пространих и модерних школских зграда за народне школе. Колико је код нас подигнуто још се не зна, али се зна, да је у току исте године у нас затворено преко 300 основних школа, због неподесних школских зграда, а сумњамо да је у истој години у целој земљи, подигнуто више од 50 нових школских зграда. Тако ми напредујемо у просвети 2!!. Ст. М. М.

ПЕДАГОШКИ ГЛАСНИК,

1. Лешњи курсеви за учитеље Од 1. до 6. јула ове године одржато је у Москви низ предавања при „Педагошким курсевима друштва учитељица и васпитачица“. Ово је већ пета година од како се приређују таква предавања. Судећи по досадашњим пре-

БЕ