Učitelj

218 УЧИТЕЉ

Милорад А. Вујанац, учитељ.

ИЗ МЕТОДИКЕ ИСТОРИЈЕ.

ПРЕДАВАЊЕ ИЗ СРПСКЕ ИСТОРИЈЕ.

Учењу српске историје у нашој основној школи задатак је: познавање народне прошлости и буђење националних и пашриотских осећања. Да би се задатак овај постигао и остварио програмом су из народне наше прошлости одлучене 21 слика, у којима би ваљало да се нацрта целокупни историјски — политички и културни живот српскога народа од његовог историјског зачетка па до данас. За ову прилику није постављена обавеза објашњавати програм наставни, нити уопште о њему говорити, него је циљ тај: изнети обраду једне историске слике. Изабрана је слика /Х — Марко Краљевић, Кнез Лазар на Косову.

Пре самога излагања наставнога поступка, биће потребно и ако не и неопходно — изложити неке напомене. Ове напомене не би требало рачунати као обраду нарочите теме, али су оне потребне ради бољег извођења самога предавања..

Тешко је деци замишљати пређашњи живот и догађаје, који, често, немају никакве сличности са данашњим животом, или су се веома одродили. Непојмљиво им је некадашње економно и социјално стање; непојмљиви су им интереси народа и господара; неразумљива су им државна уређења и односи великих и малих ; несхватљиве су им идеје нараштаја и векова; непојмиљиви су им узроци а неразумљиве последице; необјашњива им је борба култура, народа, оружја; не умеју проникнути смисао укрштених политичких тежња.

Лако је знати узрок овом дечјем неразумевању. Она су мало. живела, мало су видела, мало знају и о садашњици, и што их у опште те ствари мало интересују. Не интересују их за то, што немају никакве основе за ту фантазију. Деца примију догађаје као. туђу вољу, вољу јачега, просто јој се покоравају или на особит начин реагирају. Због тога ваља им дати подлогу интересовању и. вежбати им фантазију.

Разумети историске догађаје мучно је и одраслима у којих. је машта развијена, а много је мучније наставнику и маштати и маштање предати деци и код њих разбудити интересовање, предочити им материјал, повезати личности са идејом, изложити узроке: