Učitelj

О ДЕЧИЈОЈ ЛАЖИ 216

нику: моја девојчица, која је у трећој години, веома је досетљива. Недавно молила је да остане у соби за ручавање за време нашег доручка, што њој није било дозвољено, и обећала је да ће бити мирна, и да ништа неће тражити. Ја јој дозволим. Она је постојала мало па ће рећи: „Мамо, ти мени не даш хлеба>“ — „Па ти си обећала да нећеш ништа искатир „Ја не искам, ја само кажем, да ми ти не даш хлеба...“ — „Не дам.“ Мало после опет ће рећи: „Мамо, ти ми не даш шећерар“ — Она није могла да остане у соби, у којој ми ручамо или пијемо чај, а да и сама што не једе. Па шта је она радила2 Она уђе у собу и каже: „Ја сам дошла да пољубим маму.“ Док ју је пољубила, а она брзо у то време прегледа очима сав сто и све што је на њему, па отиде. После три минута појави се опет и рече: „А оца сам и заборавила пољубити!“ Затим би понекад долазила да пољуби „образ“, по том „заборавила други“ и т. д. док је не истераш.

Друго дете, желећи да измоли колаче или да добије шта било друго слатко, говорило је: „за малог братића“.

Ово дечије лукавство јесте један корак к лажи, из којега необично лако срља у праву, истиниту обману и праву лаж. Детету је нешто забрањено, али оно то наруши отворено и смело, прикривајући се само више или оштроумним изговором. Само дете врло добро зна, да је ово изговор, и родитељи ово добро знају, а међутим допуштају да се заповест нарушава. Тада већ нема зашто ни да постоји забрана, При том и лаж мора бити лепа изгледа, складна, лажљивац може бити формално у праву. -

Даљи корак к формалној лажи чине деца тада, кад она фактички учине преступ, обмањују родитеље и васпитаче, али само о томе ништа не говоре, а родитељи, не знајући за учињени преступ, не питају о њему децу. У том случају постоји фактички лаж, но још није речима исказана. Може бити да ће она сасвим изостати, може бити дете се јавно не може ухватити, и оно ће родитеље у очи слагати, кад га о томе упитају. Постоји разлика између фактичке лажи с ћутањем о учињеном преступу илажи у речима, која се садржи у категоричком одрицању факта. Друга је лаж силнија, потпунија, несавеснија од прве, код прве лажи има стидљивости, тешкоће због учињеног преступа, и дете не жели ни да говори ни

да се сећа онога што је било. : С руског превео

Тома С. Костић учит. (СВРШИЋЕ СЕ)