Učitelj

228 УЧИТЕЉ

Учитељско Удружење дало је већ тражено мишљење, (и то само о оном делу који се тиче основне наставе) у духу одлука наших скупштина и летошњег пројекта у коме су у главном престављене жеље учитељске. Ми ћемо сад, због важности саме ствари критички пропратити цео“ пројекат.

По овоме пројекту, министарство просвете дели се на ова одељења: опште одељење, одељење за средњу, стручну и вишу наставу и одељење за основну наставу и народно просвећивање. У исто време уводи се сталан надзор и над средњим и над основним школама. Надзор се над осн. школама врши преко обласних и среских школских надзорника.

Далеко смо од намере да овде афектирамо фразама о стању учитељском и да ове реформе гледамо кроз наочаре наших чисто сталешких интереса учитељских. Говорећи о свему овоме, ми имамо пред очима, у првом реду, интерес струке којој служимо, па тек онда сталежу коме припадамо.

И баш са тога гледишта, са гледишта општих интереса наставе, морамо рећи, да се реформа о сталном надзору мора једновремено решити са питањем о издржавању народних школа и са побољшањем материјалног стања учитељског; јер би тек тада увођење надзора одговорило задатку ради кога се уводи. Према чему је јасно да је овој реформи место у закону о народним школама, а не у закону о уређењу министарства просвете. Решена без везе с осталим реформама народне школе, она ће, допринети неуспеху ове установе у будућности, к'о што је то било у прошлости.

" Успешна функција сталног школског надзора, који може донети лепе користи народној просвети, условљена је многим погодбама, на првом месту повећавањем материјалне награде учитељске, нарочито млађих учитеља, а затим уређењем издржавања школа на бољој основи и прецизним одредбама о правима и односима школских надзорника према шк. општинама а представницима. Учитељство у маси данас, с обзиром на животне прилике које владају, преставља гладну и изнурену војску, која гине на културном пољу своје отаџбине; али којој са надзором једновремено треба дати и бољих срестава за живот да би имала снаге за рад.

Надзор на учитељима, који живе у оваквим приликама, и над школама у којима често нема ни најпотребнијих срестава, не би, к'о што рекосмо, донео оних резултата, који се од њега очекују. А сама борба, коју би школски надзор, према садањим приликама,