Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД 937 је на ниском ступњу развитка. У овом су крају насељени Белоруси. Њихов је“језик наречје руског језика; изговор им је мекши,

На северу од Бјалистока пруга нас је водила у балтичке, крајеве, насељене гушће и обрађене боље. Шуме су ређе, али их ипак има врло великих. Јела уступа све више а бреза се шири. У Вилни смо били у подне, у Двинску у 5 часова по подне, а ноћ нас је затекла у Рјезну. Од Варшаве довде прешли смо реке: Вислу, Буг, Њемен и 'Дину. Жао нам је, што смо поред Пскова прошли у поноћи, те нисмо могли видети велико језеро Пејпус. И другу ноћ смо морали одлежати на тврдој постељи треће класе широких руских вагона, те нас је овај пут много измучио и уморио. Зора нас је затекла у Гачину, где је царски двор и летњи“ ковци руских племића и петроградских богаташа. У 7'40 у јутру, 91. августа воз стиже у Петроград и ми дахнусмо душом.

(Наставиће се)

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД.

Два примера из „Школе рада“.

У последње време у педагошким круговима образованих народа све се јаче јавља тежња, да се у настави изведе и примени једна не баш тако нова идеја. Та идеја састоји се у томе, да се целокупна школска настава стави на другу основу и реформише тако, да ученици што је могућно више „уче радећи“, јер ће настава тек на тај начин постати у правом смислу „очигледна“. Највећи бранилац ове идеје је чувени немачки педагог Ог А Рађз, управитељ Учитељ. Школе у Лајпцигу и велики поборник Ручног рада. Он је у многобројним чланцима, списима и предавањима на феријалним курсевима у Јени, давао опширна упуства и изврсне напомене о томе како би се оваква „настава у раду“ имала изводити у појединим разредима и из појединих предмета. Тога ради он је пропутовао скоро целу Европу и Америку, и држао о томе многобројна предавања, те заинтересовао за ову ствар најшире кругове педагошке целога образованог света, који су је на више места својски прихватили и почели чинити покушаје за њено извођење. Нарочито су се за ову идеју заинтересовали шведски учитељи и ми овде доносимо опис два таква покушаја једног шведског учитеља из његове „Школе рада“, а ради. боље илустрације саме идеје.