Učitelj

КАКО ЋЕМО ДОБИТИ ДОВОЉАН БРОЈ УЧИТЕЉА-ИЦА 385

не могу дати ни добре и активне културне раденике. Због тога садањи учитељски кандидати улазећи у народ, не могу стећи никада оног учитељског аукторитета, кога су имали — имају учитељи — ђаци Крагујевачке, Београдске и Нишке Учитељске Школе.

Отварањем Учитељских Школа у просветним и културним центрима, без интернатског уређења и повећањем броја учиника-ица и ученичког благодејања, добио би се већи број ученика-ца не само у квантитету, него и у квалитету. Умна се радљивост добија и развија само у просветној и културној средини. Правилна и темељна стручна спрема, може се добити само у просветним центрима, јер се у њима налазе најјаче просветне снаге и установе, које служе да се добије што већа умна радљивост. Опште образовање и културан дух добија се само у културним центрима.

Овим путем добијао би се већи се прираштај учитељских снага, које би биле у стручној спреми и општем образовању много јачи, него што нам дају данас Учитељске Школе. Народна школа давала би поступно већи проценат писмености а обавезна настава у народној школи извела би се у најкраћем времену.

Просветна Централна власт не треба да штеди народну кесу, када је у питање народно просвећивање и увећање његове економне снаге. Перо има исту вредност у решавању економно-политичке независности једнога народа као и пушка. Крајње је време да наша врховна просветна управа почне о овоме озбиљније мислити и радити. Сваки прави државник и јавни радник признаће да је ово врло важно државно пишање.

Они, који су позвани о овоме да мисле и решавају само нека у себи кажу зашто они своје синове и кћери, браћу и сестре, не шаљу у учитељске школе, па ће им се само казати: зашто немамо довољно учитеља и шта треба урадити па да их имамо доста, и то добрих, правих, учитеља. |

Знају они врло добро да никога свога не дају у учитељство за то, што неће нико за тако мизерну плату да врши овако мучан посао и живи онако мучним животом, којим живе сеоски учитељи- це, па зато то остављају сирошињи која мора тога да се прима. А да је то каква сјајна каријера ту би прво били њини синови, браћа, кћери и сестре.

И збиља, највише благодарећи сирошшњи имамо ово учитеља-ца што их имамо. Зато и добро благодјејање ђацима учитељских школа, као што је некад било, згодно је средство, мамац, да ђаци ступају у ове школе.