Učitelj

336 УЧИТЕЉ

ном детету на десет хиљада» Овог пута контрадикција је врло јака и изгледа невероватна.

Али погледајмо изближе ову примедбу. Она већ греши „што прелази преко тога пак доста очевидног факта, а то је, да се Русо трудио да створи од Емила, умно и морално, дете слично осталој деци. Он га није хтео обележити никаквом индивидуалном цртом, него је, на против, покушао да му сачува, колико је то могуће, осредну и неутралну физиономију. Није запажено, да је Емил, по смишљеном избору Русо-а, један „општи вулгарни дух.“ Истина је да је он племић и богаташ; али на што то, ако га Русо васпита као да није ни једно ни друго, и још више, кад га васпита да се остави богаства и да презире висину рођења. Ако је предмет васпитања, бар овог општег и људског васпитања, чији план Русо хоћс поставити, да начини једног човека који би био средњи и нормални тип човечанства, зар ту не би било неког плеоназма и наивности да се разбије сав напор и педагошки апарат у корист једног ученика, који би својим социјалним положајем, био средњи, заједнички, означен да постане човек сличан другима. А то је случај са сиромашним учеником и простаком. | Русо то изрично каже: „Сиромах нема потребе за васпитање“; то јест, њега ће његово сиромаштво, његов положај, ти мучни и јаки учитељи, довољно дотерати према „природи.“ Племић, богаташ, привилегичар или, према јаком изразу Русо-а, „доспелица“, који, налазећи се у изузет-

ним условима живота, васпитан у развратности луксуза и предрасудама касте његовим принципима, и његовој доктрини за њих дакле постоји опасност да изађу из оквира · човечанства. На такве треба применити силу васпитања.

- ж ж ж

Посматрајући педагошку тезу Русо-а, саму по себи и независно од одеће којом је он краси, остаје нам да видимо, колико она вреди. Извесни је критичари сматрају за веома спорну, за г Жил Леметр-а, проблем Емил-а је празан и доста химеричан. „За Русо-а је предмет васпитања, вели он, да не створи ни грађанина, ни човека ове или оне професије, — него човека. (Не знам да ли би било простије и сигурније да се прво створи човек једне