Učitelj
330 У Ч ИЕ Љ
школа надахнула националним идеалима и дужностима, те је испуњена сјајно наша заветна мисао, високо уздигнута част српскога оружја, освећено Косово и васкрсла стара наша слава и величина.
У ери мирнога државнога развитка, која се сада јавља, после утишане бојне вреве, народна просвета заузима прво место после топа и пушке, који су учинили своје, да својим животворним зрацима оживи крвљу задобијену слободу наше браће у новим крајевима, да разбуди учмалу народну свест, да створи погодбе напредног економског и културног развитка народног и да га спреми за довршење националних задатака наших, јер и ако је Косово освећено, и ако се Србија проширила, ипак још све Српство није ослобођено и уједињено.
Тога ради ХХХ Учитељска Скупштина очекује од меродавних фактора да најбољу пажњу и највећу бригу посвете народној просвети нашој. |
Да би народна просвета, и у старим и у новим границама Краљевине Србије, могла вршити свој благотворни утицај како треба, нужно је отклонити све ненормалне прилике, у којима се налази народна школа и учитељство.
Одуговлачењем решења школског питања, које се већ толико година повлачи и губи у недоглед, ствара се код учитељства оправдана бојазан да су меродавни фактори престали водити довољно рачуна о најбитнијој народној потреби — о просвети његовој;
Отежавањем учитељског рада са наметнутим удвојеним годиштима сада кад су учитељи ослабљени и истрошени услед ратних напора и напрезања, учитељство налази да му је тиме учињена неправда;
Неоснованим наредбама о важењу овогодишње оцене успеха и рада и за прошлу годину, изгледа учитељству да му је изречена казна за његов примеран патриотски рад, који је оно показало у минулим ратовима и на бојном пољу и у вршењу својих ратних дужности уопште. -
С тога Учитељска Скупштина тражи и нада се, даће меродавни фактори, још у овој скупштинској сесији, поднети на решење законски предлог о изменама закона о народним школама у циљу организовања системског рада на народној просвети, у духу модерних захтева сувремене пе-