Učitelj

ОПШТА ПЕДАГОГИКА 421

код васпитаника и они се предају таквим утисцима из чисто анималних потреба, ма да онш при том не појимају ниши пмају за то иншереса какви друштвени покреши и мошиви стоје у вези са таквим спољним чињеницама. Не може се порећи да васпитаници на основу свог искуства, али не и на основу априористичких моралних постулата, већ у најранијим годинама свога школскога живота, могу да разумеју у извесном степену болове и задовољства других, каои њихове мотиве за извесне радње. Тако ће нпр. описивање и живо. представљање једног убитства изазвати код њих недопадање, нарочито ако се то убиство односи на неку мајку или на неког сродника. Деца веома веома воле своју мајку и свесна су како би им било. тешко без матере, те отуда могу да појме како је другима без. мајке; зато она и осуђују убицу, који је убио неку мајку. Такви морални судови буде у извесном степену морални инстикт, где га има, и проузрокују развитак моралних осећања, али су такви утицаји врло слаби и и површни и не би могли никада бити чврста. основа моралном усавршавању без других фактора и услова. Нарочито треба нагласити да су ти најранији душевни покрети и суђења, на основу сопственог искуства васпитаника, понајвише егоистичке природе, јер васпитаници при том не учествују у болу других него се боје таквих околности за себе. Они нпр. не жале туђу“ мајку, него при том мисле на своју рођену матер и на све непријатности које би за њих настале у случају материне смрти. Отуда им се не допада никакав случај који се односи на смрт неке туђе. матере.

У моралном погледу, дакле, може васпитанике само то да. интересује, што бар у извесној мери стоји у вези са њиховим искуством. Свакако је повољно за очигледну методу Хербартоваца, с обзиром на морално развиће, помоћу наставних средстава, узетих. из живота, и ако 'не за њихову априористичку представку моралнога по себи, што деца искусе баш у родитељској кући извесне болове и задовољства на основу којих се у извесној мери може утицати у школи помоћу таквих. Но као што је већ поменуто и ово искуство и ови душевни покрети, проузроковани спољним материјалом, и сувише су слаби да би се на основу истих оно што. је морално васпитаницима могло потпуно да разјасни и тиме, као таквим, утиче на њихово морално усавршавање.

Сви ти утисци наставним материјалом биће само онда очигледни, када васпитаници буду способни да могу разумети болове: и задовољства других људи, т.ј. када се на основу својих болова.