Učitelj

А

(ОПШТА ПЕДАГОГИКА | 427 чињеница, која онемогућава развитак онога што је морално, него једна права тешкоћа, која, према теорији вежбања, смета чаки

развитак механичких навика и чини их скоро немогућим. (Наставиће се)

Милош Миловановић проф.

ТЕШКОЋЕ У НАСТАВИ

Многобројне, или боље безбројне сметње истичу се на пут свакој па и школској настави. Те су сметње дотле несавладне, и дотле разнолике да би се наставник запрепастио кад би их могао све видети и оценити у тренутку кад ступа ногом преко школског прага.

Од тих тешкоћа ми ћемо овом приликом поменути само неколике међу којима је само једна капитална око које се као око своје средотеже прибирају све друге а то је немогућност одредити правилан сразмеран однос између наставног субјекша и објекша. И према принципу свога писања ми нећемо односно тога износити своје рефлексије, нити истицати какве новине пошто држимо даи нема ничега са свим новог ни у природи ни у људском и друштвеном животу — него ћемо у том погледу, констатовати само фактички поредак ствари, који се јавља и у историском развитку иу актуелном животу свих савремених културних народа. Констато"ваћемо како се у процени снаге наставног субјекта и одређивању спрам те снаге наставног објекта по каквоћи и количини, а тако исто и у процени умне, моралне и друштвене вредности тога наставног објекта!) налазе по све несавладне тешкоће, које су нагониле, а н сад нагоне, културно човештво, да пада у том погледу из једне заблуде у другу.

Под утицајима тих тешкоћа културно је човештво вечно решавало и опет остављало нерешено питање о природном односу међу наставним субјектом и објектом од кога зависи напредак у опште и наставни школски напредак на по се. Истина, човештво је у историском ходу ту проблему решило, у нечему у теорији, или ако се хоће у апстракцији, и то је решење сасвим пуноважно за сва времена и народе, али је у практици у реалним, конкретним "случајима, од којих и зависи развитак и напредак, то питање и до

' () вредности наставног материјала у свима школама, нарочито у основној могло би се засебно говорити.

28