Učitelj

МЕТОДИКА 585

Методика

РАЧУТ У Е РАВРЕДЦУ! — А. Герлах —

Први је школски дан. Педесет малих људских бића очекује шта ће даље бити. Под утицајем те унутрашње напрегнутости они су необично мирни. Они као да осећају решавајући значај тога момента. Стварно од тога момента почиње се за њих оцртавати дуга жалосна будућност. Они би с радошћу учинили све, што од њих захтева тај њима непознати човек. У њима нећете ни трага наћи од зле воље ни рђаве помисли. Но ту се сударају две непријатељске силе, и оне то и повлаче за собом неизбежну забуну. Силе су те — дете и наставни програм. Програм захтева, да се ученик дуго време занима послом, који ничега заједничкога нема са дотадањим животом дечјим. Чега ту има чудноватога, ако баш и тако важни послови, као што су обучавање читању и писању, досаде детету до бунила! С тешким уздахом учитељ мора признати (па баш нека је он и од највештијих и од најистакнутијих) факт, да ни слова ни цифре на школској табли, ни коштице при рачунању не могу да задрже интерес малишана више од два минута.

Млади учитељ, почетник, коме је пало у део да има млађи разред, с очајањем примећује ту жалосну појаву. Но сећања на своје ђаковање, а може бити и савети искусних учитеља, помажу му да се са тим првим великим злом помири.

Дисциплинарна средства — ето волшебног средства, које даје учитељу силу и власт да по својој вољи располаже са педесет дечјих душа. „Мирно седите! — руке прекрстите! Ну, куда си сети

: У предавању рачуна у |. р. осн. школе нема средине: или је шала, весеље готово игра а успех сигуран или натезање, батине а „успех“ чемеран и јадан. То зависи од пута, који је наставник у предавању рачуна изабрао. Не треба великих студија а још мање неких скупоцених средстава па да часови рачуна у !. р. оси. школе пријатни и за дечицу и за учитеља а успек сигуран.

Како је могуће то постићи даје нам подстицаја А. Герлах у својој књизи: Како треба предавати аритметику у духу стваралачког васпитања. Верујући, даће у томе правпу корисно послужити једна глава из те књиге и да ће и ученици и наставници осетити пријатности, коју сам и сам осетио, ја сам је превео за читаоце „Учитеља“. За примену напомена у њој потребује само добра воља наших учитеља а у њу ми нисмо никад сумњали. ПРЕВОДИЛАЦ