Učitelj

586 УЧИТЕЉ

окренуо... Тако, ви сте се најпосле умирили, и сад можемо прећи на задатак.“

И то је власт над дечјим душамар И она се добива и изражава на тај начин Но то је власт — тирана, коју деца признају само зато, што он располаже силом, физичком силом. Но душа се дечја затвори према учитељу и затвори се тако чврсто да он на свагда изгуби способност да у њу проникне.

Била би велика самообмана с наше стране ако мислимо, да зло није тако велико, да се ученици лако и брзо навикавају на школску дисциплину да нинашта не гледајући, међу њима и учитељем се заснивају срдачни односи. Не, осећајући своју слабост, они се ћутећи поклањају пред судбом, али урођена им дечја искреност, мекост, наивно поверење ишчезавају за навек.

Ко хоће да привеже за себе дечје срце, тај се мора саображавати лечјем бићу, тај не сме морити децу досадним бесмисленим школским материјалом. Досада убива живот, а деца воле живот Тражите богатства и разноврсности у ономе што предајете, деци“ саображавајте се дечјим тежњама, уносите их у разред, и на тај ћете начин сигурно задобити дечје срце.

Но на који начин» При тим не дечјим високим школским задаћама, ни један минут не сме проћи узалуд. Ми морамо са строгом доследношћу прећи школски програм. Искрено рећи, ја се нисам трудио да испуним такве задаће, и мисло сам не о томе, на који ћу начин брже и тачније да достигнем циљеве школскога плана, зашта постоји читава маса уџбеника и упустава, већ о томе на који ћу их начин достићи са најмање штете по ученике.

Ја мислим, да ће сваки од мојих колега, који схвати, колико је досадна, бесплодна ствар за малишане оно свакодневно преко целе године изигравање лопте на часу: колико је три и један» Четири мање два» Пет и четири".. моћи из тога извући потребан закључак.

Ми ћемо се постарати да наставу рачуна учинимо пријатнијом за ученике, него што је она била досада, истина, с опасношћу лишити се славе чувених педагога, који достижу бљештећих спољашњих резултата. Но ми можемо рећи, кад би нам се дало времена пожети плодове нашега рада, ми ни од кога не би изостали. Настава се рачуна у прво време може ограничити на достављање деци случајности или догађаја. Тај материјал није сирома-