Učitelj
ОПШТА ПЕДАГОГИКА 629
друштвенога живота. Такве промене при делању ојачавају осећања јер оне буде интерес и олакшавају саме радње; Да би се тај циљ постигао, а преко њега утицало на постанак и развитак Моралнога, то се васпитаници морају изводити у поље, одводити у фабрике, радионице на пијаце, морске обале итд. да тамо раде и искуство теку. Ма да те практичне радње немају за задатак постицање неког практичног циља, ма да се шаквим радом не шежи за материјалним Продуктом, него за васпишним циљевима, ипак је потребно да васпитаници своју снагу могу применити на разним квалитетима делања; јер ће се само на тај начин оспособити да искусе лакоће пи тешкоће живота, бол и задовољство. пи да појме положај других људи. На основу таквих радња не само да је могуће постајање моралног осећања, него такође и извођење моралзих принципа ; јер се „човечја љубав“ спрам свих људи као и идеја правичности може само тиме да развије прошири и учини општом. | (Наставиће се)
Влад. К. Петровић учит.
ДЕЧЈА ЛЕКТИРА '
Развитак код. деце љубав к читању, па сше ударили шемељ писмености.
(Наставак).
Ц.
Увек пре но што се детету да књига у руке, мора се бити на чисто стим је ли му она мила, морамо знати његово расположење према њој. Ако је код детета створено извесно негативно расположење према књизи и читању, дужност је учитеља да то расположење односно нерасположење, доведе у склад са својим намерама; дужност је створити код деце убеђење о томе да књигу узима као пријатну ствар, која му пружа не само насладе и забаве већ и поуке и користи. Ипак, ни у ком случају ми не можемо дозволити да се у тим пословима дете самостално. опредељује, не можемо дозволити да оно без појма о користи од добре лектире ову равнодушно прими или и сасвим одбаци и да у души својој образује равнодушност према томе. Наставник је у школи и стога да лектиру за децу одабере, да детету књига омили. Тврде да на-