Učitelj

676 УЧИТЕЉ

ту пустити попа, учитеља у пензији или ког интелигентнијег човека. На тај је начин учитељ у општини без икакве праве и истинске потпоре, а школа је под заштитом најнеписменијих људи, који немају ни појма о кутурном и просветном значају њеном. Отуда и долази сва невоља, у којој се школа налази. Немајући самосталности фактичке снаге — школски одбор обично фигурира као једна бескорисна установа...

И само уписивање и исписивање ђака врши школски одбор са учитељем на — најпримитивнији "лачин, без принципа, одабирања радња и остелих важних обзира, који се тада морају имати на уму.

Упишу се они ђаци, чији су родитељи вољни, да их школују... Сиромашни се одбацују или јединци, они први да не би коштали општину, богатији се узму, макар из њихове куће било пре тога још ђака. Женскиње се и не уписује...

Међутим се овим поступком чине две капиталне погрешке, кад су у питању сиромашна и женска деца. Сиромашна се деца не смеју оставити, да буду несрећници без очију, сеоски пролетаријат без мозга и памети, њих треба баш увлачити у школу. Што се "тиче женске деце у нашој се земљи чини редовно једна сува штета, што се та деца не уписују што више у школу. Ја налазим да би образовање и просвећеност женскиња за улоге мајке, супруге, „домаћице вредело данас у нашем некрлтурном животу далеко више од механичког учења и посвећености памћења, којим се образују мушкарци. Ја бих чак отварао женске школе пре но мушке или ове затварао у корист оних. Поред силног утицаја у националном и кулшурном погледу, који просвећена жена има у кући, доказано је, да она и више и боље памти и лепше искористи све оно, што је изнела из школе но мушкарци. Зато би помоћу жене ваљало стварати наш напредак у породици и основним социјалним уста·новама. У

Школски одбор и при упису ђака, као и у другим случајевима — понајвише је неми посматралац, који само мрда главом у знак одобравања... несвесно зија у учитеља и пропраћа му разлоге изразима „тако је!“ — „није друкче!“ — „врло добро, учо!“ итд..

И при упису ђака може да буде злоупотреба, које чини учитељ заједно са школским одбором.. Може неко платити, да му се недорасло или прерасло дете — упише. Може у томе бити комеин за атар. Ређе се могу наћи сличне злоупотребе при испису ђака, тде је поступак и отежан и више подложен контроли.