Učitelj
730 учи зе љЉ
и остале одредбе тога пројекта, јесу једини начин, да се питање реформе основне наставе правилно реши. Све жртве, које су скопчане с извођењем тога пројекта у пракси, јесу жртве народној просвети и култури, а тај високи идеал не може се остварити без целисходне организације без ангажовања потребних снага, и без знатних материјалних жртава, као што се без свега тога не могу остварити ни остали, национални, војни, привредни, економски и културни идеали. А жива потреба за повећањем учитељског кадра захтева, да се што пре побољша материјално стање учитељско и отвори већи број учитељских школа, које би у том случају, из великог броја наших гимназија, одвојиле знатан део и упутиле у учитељство. 10 је једини пут, да се за кратко време добије довољан број квалификованих наставника. Једна, може бити највећа учитељска школа, могла би бити у центру Српства и српске културе — Београду. Главни Одбор Учитељског Удружења налази, да пројект Учит. Удружења има довољно чланова који говоре о правилној организацији народних школа и у старим и у новим крајевима. Ако би за увођење парламентарног система, и извесних закона који важе за старе границе и била немогућност, нема ни разлога ни тешкоћа, да се организација народних школа изведе као и у старим границама. Постоје Инспектори; постоје вршиоци дужности школских надзорника; остало би: да се образују још нова просветна тела: месни школски, и окружни школски одбори. Тиме би се створили нови просветни мотори. Они би били заједница просветних, надзорних, и политичких власти, и самога народа. Нема пречих питања, у којима би та заједнаца имала успеха, него што су просветна. Једино би чланови из народа у месним школским и окружним одборима постављени на предлог дотичних школ. надзорника, а на тај начин и разрешавани, докле се и у новим крајевима не уведе изборни систем. · Разуме се да и то предлагање за чланове месног и окружног школског одбора, не би било без извеснога споразума и припити-
вања у школској општини и у срезу. На тај начин дало би се маха и народу, да сам узме иницијативу у своме препорођају, а контакт најизразитијих представника тамошње
масе с просветним и надзорним властима и стална међу-
Миа пој на
он
РЕ