Učitelj

РЕГУЛИСАЊЕ ПРОСВЕТНИХ ПРИЛИКА У НОВИМ КРАЈЕВИМА КОЛ

собна измена мисли била би од драгоцене користи по обе стране.

Ради утирања сваког сеператизма, не би никако требало стварати за нове крајеве нарочит кадар учитељски од тамошњих домородаца. Као што толики надзорници, учитељи и учитељице из старих граница с одушевљењем раде у новим крајевима тако и они, који су из нових крајева родом, треба извесан број година да проведу у старим границама. Изједначавање и нивелисање мора бити у свима правцима.

После ових начелних гледишта, Главни Одбор прилази детаљном одговору на постављена питања.

На нека питања свакако може бити меродавнији одтовор Просветних Инспектора, школских надзорника и Просветног Одељења Министарства Иностраних Дела.

1) Положај наших учитеља и учитељица који имају квалификације по чл, 29. сад. закона о нар. школама треба регулисати по Х! одељку пројекта Учит. Удружења, Чл. 94.—130 закљ. |

2) Учитељи и учитељице, с квалификацијама по чл. 30. сад. закона, који су према пропису истога члана положили учитељски испит и постали стални, изједначују се с онима из чл. 29., рачунајући и године службе од дана кад су постали стални. Сви они, који ни после две или више година привремене службе нису нашли за потребно или нису могли да положе учитељски испит, а не положе га ни после једне године од ступања новог закона у живот, не могу се сматрати као лица којима је главни посао васпитање и образов ње омладине, нити се могу задржати у служби. Тако исто отпустиће се из службе и разрешити од дужности и она лица, која немају две године привремене службе, а не положе учитељски испит по навршетку две године од дана поставлења.

3) Она лица, која немају квалификација за учитеље и учитељице ни по сад. закону о нар. школама, који својим чл. 30- отвара врата нар. школе нестручним и некваликофаним елементима, — не могу се узимати у обзир, ни третирати као учитељи, нити таква лица могу што корисно дати нар. школи и околини.

4) Садањи учитељи у новим крајевима, који су свр-

47“