Učitelj

782 УЧИТЕЉ

Т

Ако су они за 5, и акција је за 5. Нема у његовом духу излишних појмова и смисла. Пут по коме оно иде од рођења и наслеђа, поклапа се с путем по коме иде са својим ментором. Такав је човек један, кристалан, а његова тврдоћа дијамантска. Његова личност изражена је у његовој вољи, а она је силна, моћна, савремена,.. То ми паде на ум слушајући овог тристотинитог учитеља како учи и испитује ово сирото, назови ђаче у Косовици, што су га једва дотерали с трла у школу, и силом га задржавају да не утекне опет својима. Шта је подмет, шта је предлог, колико има врста речи... колико је басамака прешла Богородица... проклество нероткиња... једење скакаваца... биографије светаца... Србија на глобу,.. завада с браћом... ослепљивање оца... бегство у манастир... шишање... парање од учкура до бијелог грла... набијање на колац... ограничавање сливова... дефиниција углова... цртање ћошкастих свиња...

„Шта добија живот тиме, што ће човек провести своје најлепше доба у изучивању Ровуама и Јеровуама >... Нашта му давати читав низ најбољих година, знање које никад неће употребити у животу. Тај средње вековни сколастички терет притискује школу и данас. Није био кадар да обавести свет о томе, ни ум Декарта, ни Лока и Бакона, и свих великих људи чије доктрине такође ревносно учимо, али се по њима не управљамо. Школа и данас притискује дух књишким знањем. Још и данас се свуд и ставља мото: „Знање је сила, знање је моћ...“ И данас школа пати од тог уображеног велеумља и смешне прециозности. И данас је тај дидактички материјализам дави и гуши.

Међутим, школа не сме бити вештачка средина у којој се човек само преко књига упознаје са животом. Она мора да је свет у маломе, свет истински практични који доводи дете у додир што више са природом и стварима онаквим какве су. Не сме се учити само теорија појава, него и њихова практична страна; ова два саставна дела морају бити у школи тесно везана, као што су и у животу, тако, да кад младић у живот ступи, не види пред собом нов свет за који није припремљен, те се у њему не уме наћи.

(Наставиће се).